Derfor har hovedaksjonærene i selskapet solgt sine interesser til SAS for 870 millioner kroner en kvart milliard billigere enn planlagt.
Da 11. september kom og i vesentlig grad forsterket den negative utviklingen som Braathens allerede var i, ble det klart for alle at flyselskapet Braathens ikke var det samme som SAS Senest i mai hadde forhåndsvurdert til å være verd vel 1,1 milliard kroner.
Hovedaksjonærene
Braathen-familien med sine 38,8 prosent av aksjene og nederlandske KLM med 30 prosent visste at skulle de komme i mål med forhandlingene med SAS, måtte to ting gjøres: Ikke tviholde på den opprinnelige avtaleteksten om salg av aksjene til 35 kroner stykket, og reforhandle avtalen med de leasingselskapene som eier storparten av den flyflåten Braathens opererer. Dette er nå gjort.
SAS, Braathen-familien og KLM er kommet i mål om en avtale på 27 kroner per aksje, og det er gjort avtaler om de innleide flyene som er i tråd med SAS' ønsker.
Må ha 90 prosent
Forhandlingene mellom SAS, Braathen-familien og KLM, og Braathens reforhandlinger med leasingselskapene pågikk til tidlig tirsdag morgen. Men SAS er ikke helt ved målet ennå. De trenger aksept for avtalen av eierne av minst 90 prosent av aksjene.
Dermed gjenstår det å få ja fra minst 21,2 prosent av de resterende aksjene. Onsdag går det ut tilbud til de øvrige aksjonærene, med svarfrist innen 14. desember. En av eierne er investor og Color Line-eier Olav Nils Sunde, som sitter på over 10 prosent. Høyeste kurs han har kjøpt på ligger rundt kroner 20, så uansett vil han ved salg sitte igjen med en pen fortjeneste.
Informasjonsdirektør Simen Revold i SAS sier til NTB at SAS har ambisjoner om å kunne gjennomføre hele kjøpet av Braathens før jul, slik at selskapet kan bli medlem av SAS-gruppen fra januar 2002.
Flyflåten
Braathens-administrasjonen er på sin side kommet i mål med opplegg til restrukturering av flyflåten, med blant annet salg av fly og endrede innleiingsbetingelser.
- SAS mente at det var avgjørende å få dette til, sier direktør Trygve Gjertsen i Braathens Business Systems til NTB. Reforhandlingene med flyleasingselskapene om den innleide flyflåten har gitt som resultat at Braathens skal betale vesentlig lavere rater for å bruke dem. Det vil bidra til bedre resultatet på Braathens regnskap allerede fra 2002.
Videre har Braathens som ledd i omstruktureringen inngått avtale om å selge seks Boeing 737-700 fly. Videre tar man sikte på å redusere flåten med ytterligere seks fly når Braathens våren neste år mottar to nye fly.
Sterk posisjon
SAS mål ved å ta Braathens under sine vinger er at de to selskapene, med et samordnet ruteprogram, skal ha en sterk posisjon i sitt norske hjemmemarked. Det har hele tiden vært SAS mål ved å ta Braathens under sine vinger. - Enigheten mellom SAS og Braathens er et meget viktig skritt mot dette målet, sier informasjonsdirektør Simen Revold i SAS til NTB.
- Behovet for en konsolidering i norsk luftfart er i dag like stort og trolig langt større enn da intensjonsavtalen ble undertegnet 21. mai i år, sier Revold.
Hvordan rutetabellene til SAS og Braathens vil se ut fra januar, er det vanskelig å få eksakt svar på i dag. Det er imidlertid helt sikkert at de to selskapene vil legge opp rutene slik at de i svært liten grad kommer til å fly vinge mot vinge mellom de største innenlands reisemålene.
Begge selskapene har annonsert 20 prosent kapasitetskutt. En vesentlig del kommer til å gå ut over de strekninger der selskapene har ruter fordelt gjennom døgnet for eksempel på rutene mellom Oslo og Bergen, Stavanger og Trondheim.
Prisnivået i de to selskapene er det heller ikke mulig å få svar på i dag, men det er ventet et prisnivå som reflekterer det konkurranseklima de to selskapene opererer i, ifølge de to selskapene.