Hopp til innhold

Ber Telenor stoppe TV-kampanje

Forbrukerombudet har bedt Telenor om å stoppe en TV-kampanje om abonnementet "FriVenner", fordi de ikke kan dokumentere at dette er et billige abonnement enn konkurrentenes.

Venneabonnement lønner seg kun for de få.
Foto: NRK, Telenor, Netcom / NRK

Telenor påstår i sin kampanje at det er "billigere enn du tror" å ringe venner med denne typen abonnement.

Men ifølge en nye undersøkelse viser det seg at det tvert om er dyrere enn du tror.

For de fleste vil ikke abonnementet lønne seg, ifølge undersøkelsen som er utført av Post- og teletilsynet.

Forbrukerombudet har derfor bedt Telenor om å stanse denne TV-reklamen.

Seksjonssjef ved Forbrukerombudet, Bente Øverli sier til NRK at hun reklamen er i strid med markedsføringsloven, og inneholder direkte feilaktig informasjon.

Mobilkalkulator: Beregn hvor mye du betaler

- Vi har bedt dem fjerne eller endre reklamen snarest i alle medier, og senest innen 22. februar, sier Øverli.

Øverli sier at det kan aktuelt å melde saken inn for forbruksrådet dersom Telenor ikke retter seg etter Forbrukerombudets anmodninger.

- Ikke billigere enn andre

Årsaken er at kampanjen skaper et klart inntrykk av at abonnementet er billig. Telenor har ikke dokumentert at dette er et billig abonnement sammenlignet med konkurrerende mobilabonnement på markedet.

Bjørn Erik Thon

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX

Forbrukerombudet mener Telenor forleder forbrukerne til å tro at de kjøper et billig abonnement. Realiteten er at for de aller fleste vil det finnes langt mer prisgunstige abonnement i markedet.

- For å markedsføre seg som billig, må man også være det, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Forbrukerinspektørene i NRK har også tidligere sett på denne saken, og kunne allerede i januar slå fast at FriVenner-abonnementer er dyrere enn man skulle tro.

Les: Venneabonnement for de få

- Misforstår budskapet

Telenor på sin side hevder at deres budskap er at Telenor ikke er så dyre som mange kunder tror, og at Telenor ikke sammenligner FriVenner-konseptet mot øvrige abonnement fra Telenor eller mot konkurrenters tilbud.

Dette er ikke Forbrukerombudet enige i, og viser til at det i markedsføringen fremheves at FriVenner er billig, gjennom påstander som «fortsatt har ikke alle oppfattet at vi har mobilabonnement som er skikkelig billige».

En gjennomgang som Forbrukerombudet har gjort viser at dersom man ser på et standardforbruk, vil FriVenner-abonnementet ha en månedspris på 237 kroner, mens den billigst ut med tilsvarende forbruk koster 27 kroner, altså 8,7 ganger billigere.