Kvamme sier til NTB at han heller ikke liker at næringsminister Børge Brende (H) slutter seg til det han kaller denne «løgnpropagandaen».
Brende sa i går at han ikke ser noen grunn til at alt det hotellbesetningen om bord betaler i skatter og avgifter til staten skal tilbake til selskaper som går med mange titall millioner kroner i overskudd.
Kan stanse utflagging
Fjord Line åpner for å stanse den varslede utflaggingen til Færøyene, dersom politikerne gjeninnfører statsstøtten. Men utspillet gjør ikke inntrykk på stortingsflertallet.
Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet går i innstillingen fra næringskomiteen til statsbudsjett for 2005 inn for at nettolønnsordningen skal føres videre og legger fram forslag om dette, men får ikke flertallet, regjeringspartiene og SV, med seg.
Umulig uten nettolønn
Kvamme står fast på at Fjord Line ikke kan drive regningssvarende uten at nettolønnsordningen beholdes.
– Flertallet bruker Color Lines tall for å bekskrive hvordan situasjonen er for Fjord Line. Vi er i en helt annen situasjon. Uten nettolønnsordningen hadde Fjord Line gått med underskudd de siste fem årene. Derfor må Djupedal slutte med å hevde at vi meler vår egen kake når vi forsøker å berge norske arbeidsplasser, sier Kvamme.
Han understreker også at de hotellansatte om bord er en del av det vanlige mannskapet og at de er helt nødvendig for å ivareta sikkerheten om bord.
Kvamme bekrefter at selskapet vil flagge ut dersom ikke stortingsflertallet snur i denne saken.
LO-støtte
- Uten ordningen med nettolønn ville Fjord Line vært konkurs, sier nestleder i Norsk Sjømannsforbund, Kjell Berg, til LO Aktuelt.
Han viser til at Fjord Line i fjor fikk et resultat på 10 millioner kroner etter å ha fått 60 millioner kroner refundert gjennom nettolønnsordningen.
– I realiteten betyr politikernes vedtak at ferjeselskapet er konkurs, sier Berg. I liket med forbundets leder, Erik Bratvold, reagerer han sterkt på politikernes bruk av regnskapstall for å forsvare vedtaket om å fjerne ordningen med nettolønn.
I stedet for å hindre nedgangen i arbeidsplasser i ferje og fraktenæringen ønsker regjeringen å liberalisere ytterligere slik at det ulovlige blir lovlig, sier Bratvold.
Står på sitt
SVs finanspolitiske talsmann Øystein Djupedal avviser utspillet fra Fjord Line hardt og kontant.
– Dette er det endelige bevis på at rederiet driver utpressing av Stortinget med 350 sjøfolk og deres familier i potten, sier Djupedal.
– Oppsigelsene er rederiets ansvar. Jeg synes det er trist at Fjord Line ikke tar ansvaret for at de har sagt opp 350 av sine ansatte, men heller forsøker å skyve ansvaret over på de folkevalgte i Stortinget, sier Djupedal.
Han avviser enhver spekulasjon om at SV vil endre standpunkt om nettolønnsordningen.
– Må ta ansvar
Arbeiderpartiets skipsfartspolitiske talsmann, Olav Akselsen, registrerer at det kan virke som om kampen om nettolønna er tapt, men sier at flertallet må være redelige nok til å ta på seg ansvaret for at arbeidsplasser går tapt.
– Det er greit at motsetningene kommer fram, men regjeringspartiene og SV bør være ærlige nok til innrømme det ansvaret de har for å ta kvelertak på norske ferjerederier, sier han til NTB.
Han understreker at Ap står fast på det partiet har gjort helt siden behandlingen av skipsfartsmeldingen og at partiet kommer til å være med på å fremme og stoppe forslag om fortsatt nettolønn når Stortinget om noen dager behandler forslaget til budsjett for næringskomiteens budsjettområder.