I første kvartal i år hadde ukepressen en gjennomsnittlig vekst i annonseinntektene på 17,2 prosent.
Samtidig falt Se og Hørs inntekter med tre millioner kroner, eller 12,8 prosent i forhold til samme periode i 2006, skriver Dagens Næringsliv.
- Tøffere marked
Annonsesvikt og opplagsfall har kostet Se og Hør rundt 35 millioner kroner så langt i år, ifølge beregninger fra Dagens Næringsliv.
– Det er et tøffere marked i år enn i fjor, uten tvil. Men ikke på grunn av den boken. Markedet generelt er tøffere, sier Aller-gruppens annonsedirektør Geir Hellerud.
Dagens Næringsliv har kontaktet drøyt 20 av Se og Hørs nåværende og tidligere annonsører. Gunnar Grosvold, administrerende direktør i reiselivsselskapet MyTravel, er den eneste som åpent vil si at han har kuttet ut all annonsering i Se og Hør fordi han mener bladet har brukt uredelige metoder og tråkket over etiske grenser. Reiseselskapene Bridge, Saga Solreiser og Ving inngår i MyTravel Norway.
Samme argumentasjon
– Den medieoppmerksomheten som har vært rundt Se og Hør den siste tiden, liker jeg ikke, sier MyTravel-sjefen til Dagens Næringsliv.
Ifølge DN skal to tidligere Se og Hør-annonsører bruke delvis den samme argumentasjon som MyTravel-sjefen når de skal begrunne hvorfor de har kuttet ut kjendisbladet, men de vil ikke stå fram.