Sammenslåingen av Air France og KLM vil skape verdens største tredje største flyselskap, etter American Airlines og Delta. Fusjonen er også den første mellom ledende selskaper fra to forskjellige europeiske land.
Intensjonsavtale
- Styret i Air France har godkjent et intensjonsbrev, sa styremedlem Yvon Touil fra fagforeningen CGT til nyhetsbyrået AFP.
Brevet skal inneholde et tilbud til KLMs eiere om utveksling av aksjer. Ifølge BBC skal Air France eie 80 prosent av selskapet
Men forhandlingene om en endelig avtale er ikke fullført. Det skal holdes et nytt styremøte i Air France om to uker, hvor det vil bli tatt endelig stilling til en sammenslåing.
Den franske staten eier 54 prosent av Air France, en andel av som vil gå ned til 44 prosent etter en fusjon. KLM har en langt mindre statseid andel, 14,1 prosent.
Likevel kunne Nederlands regjering blokkert avtalen, noe transportminister Schultz van Haegen i dag meddelte at den ikke ville gjøre.
En av Europas største flyplasser, Schiphol i Amsterdam, var et sentral punkt i forhandlingene. For nederlenderne var det viktig å sikre flyplassen som et fortsatt knutepunkt for europeisk flytrafikk.
Holdingselskap
KLM og Air France skal etter planen beholde sine identiteter som to selskaper, under et felles holdingselskap. Dette skal overvåkes av en komite med fire medlemmer fra hvert av selskapene, opplyser kilder som er blitt briefet om innholdet i avtalen.
- Den strategiske komiteen vil avgjøre alle strategiske beslutninger, inkludert sammensetning av flyflåte, nettverk og spørsmål om eventuelle allianser med konkurrenter, sa Yvon Touil etter møtet.
Air France har beregnet at en fusjonering av selskapene vil være verdt rundt 400 millioner euro i sparte kostnader over en femårsperiode.
Frykter oppsigelser
Fagforeningene i Air France er bekymret for at sammenslåingen vil bety oppsigelser.
- KLM er et selskap med stor gjeld og ikke i det hele tatt supplerende i forhold til Air France, fordi de er like på mange måter, sa Joel Gauvain fra CFDT.
KLM har lenge vært i økonomiske vanskeligheter, og har vært igjennom flere mislykkede forsøk på å fusjonere med British
Airways. Air France og KLM har vært i forhandlinger om en fusjon i over et år.
Italias regjering ønsker også å slå Alitalia sammen med Air France og KLM. Men ifølge det franske styremedlemmet Touil kommer ikke det italienske flyselskapet til å være del av første fase av en eventuell sammenslåing.