Bjørn Wolrath er mannen som ledet det svenske finanskonsernet Skandia på 1990 tallet (arkivfoto).
Synspunktet kommer ikke fra hvem som helst. Bjørn Wolrath er mannen som ledet det svenske finanskonsernet Skandia på 1990 tallet. Vi her hjemme husker han kanskje best fra den gang Storebrandsjef Jan Erik Landgangen i 1991 forsøkte å raide Skandia, uten hell. Wolrath påførte Landgangen ett sviende nederlag, og har siden mangedoblet sitt eget selskaps størrelse.
Suksessoppskrift
Wolraths suksessoppskrift har altså vært å videreutvikle Skandias egne produkter, for så å eksportere disse til andre markeder og andre land. Wolrath brukte ikke penger på å kjøpe opp andre, men ekspanderte ut fra Skandias egen plattform. DnB, til sammenligning, forsøker nå å vokse ved å underlegge seg Storebrand.
- Jeg synes det er merkelig at man ikke isteden konsentrerer seg om å utvikle DnBs egen virksomhet. At man ikke bruker mer energi på å utvikle nye produkter, tjenester og kundeforbindelser. På den måte skiller man seg ut fra andre finansinstitusjoner, sier Wolrath.
-Bør kjøpe i utlandet
Selv om Wolrath kan vise til suksess med Skandia, uten oppkjøp, er han imidlertid ingen absolutt motstander av oppkjøp. Hans syn er at hvis DnB først skal kjøpe andre, bør banken gjør det i utlandet, og ikke i et marked der konsernet allerede har kunder.
- Om banken har noe bra å tilby burde den ta med seg dette til utenlandet. Nede på kontinientet i Europa er for eksempel markedet mye mer fragmentert, sier Wolrath.
Vil ikke høre på Wollrath
- Forholdene er nok litt annerledes i dag enn da Wolrath holdt på, sier DnB-sjef Svein Aaser.
DnBs konsernsjef, Svein Aaser, sier at han setter pris på alle velmenende råd, men slår fast at han ikke vil følge Wollraths suksessoppskrift.
- Forholdene er nok noe annerledes i dag enn da Wolrath holdt på. Dessverre må vi bare erkjenne at oppkjøps- og fusjonsbølgen flommer innover finansnæringen i alle land. Vår strategi er klar. Vi ønsker å styrke vår posisjon hjemme for å vokse ute, forteller Aaser.