Hopp til innhold

—Åpner for ville vesten i Nordsjøen

Statoil sier de vil gjøre som IKEA for å opprettholde lønnsomheten på norsk sokkel. Bellona frykter masseproduserte hyllevarer i feltutbyggingen svekker sikkerheten.

Visund

Bellona er kritiske til at Statoil vil ha ekspressutbygginger i Tampen i Nordsjøen. Oljeselskapet bedyrer at økt effektivitet ikke vil ramme sikkerheten.

Foto: Kjetil Alsvik / Statoil / Kjetil Alsvik

Tiden for gigantiske oljefunn på norsk sokkel er over. Ingen tror lenger at det ligger noe nytt Statfjord eller Ekofisk og venter i neste borehull.

Hele 3 av 4 mulige utbygginger på norsk sokkel, er nå regnet som små.

Men det er dårlig økonomi i små felt, dersom alle løsninger skal skreddersys og kruttet må finnes opp på nytt hver gang.

Statoil bruker undervannsinstallasjoner fra en standardkatalog på Visund Sør.

Bildet viser undervannsinstallasjoner som skal brukes på Visund sør, ett av feltene som Statoil nå planlegger å bygge ut i ekspressfart.

Foto: Statoil

Det som nå gjelder i Statoil, er i størst mulig grad å bruke standardisert utstyr og teknologiske løsninger, for å kutte tidsbruk og kostnader.

LES OGSÅ: – Peregrino-feltet en milepæl for Statoil
LES OGSÅ: – Temperaturen kan stige 4 grader

—Du kan sammenligne vår standardkatalog med sommerkatalogen fra IKEA. Den er litt tynnere og inneholder litt færre valg enn hovedkatalogen, sier teknologidirektør Siri Kindem i Statoil.

Selskapet har nå laget en standardkatalog for undervanninstallasjoner, som Kindem sammenligner med IKEAs sommerkatalog. Årsaken til sammenligningen er at det blir mindre å velge i når man skal velge blant standardiserte løsninger.

Hyllevarene skal brukes på hurtigutbygginger, som kan gjøres på havdyp inntil 500 meter.

Skal spare 30 prosent

I feltene som er klassifisert som hurtigutbygginger (fast-track), er målet å halvere tiden fra oljefunn til produksjon fra 5 til 2,5 år. Dermed regner selskapet med å spare 30 prosent av kostnadene på prosjekter som ligger noen år frem i tid.

Det første hurtigutbygde feltet er Visund sør. Det har en kostnadsramme på 5 milliarder kroner.

Bunnramme på Visund sør fra Statoils standardkatalog
Foto: Statoil

—Vi har nå holdt på i halvannet år og er kommet godt i gang. Men først i 2012, når det første feltet kommer i produksjon vet vi om vi har fått det til, sier Ivar Aasheim til NRK. Han er direktør for feltutbygging på norsk sokkel i Statoil.

Aasheim sier at selskapet har som mål å opprettholde produksjonen på norsk sokkel på dagens nivå frem til 2020, målt i såkalte oljeekvivalenter.

Fordi oljeproduksjonen faller, betyr det i så fall en langt større produksjon av gass i årene som kommer, enn det som er tilfellet i dag.

LES OGSÅ: Statoil slutter ikke med oljesand

—Ikke mindre sikkert

Teknologidirektør Siri Kindem avviser at mindre bruk av skreddersydde løsninger og raskere utbygginger medfører større risiko for ulykker og dermed oljeutslipp på norsk sokkel.

LES OGSÅ: - Statoil-utslipp sprenger alle prognoser

—Et fast-track-prosjekt er akkurat like sikkert som våre andre prosjekter. Det er ikke slik at risikoen for ulykker øker, sier teknologidirektør Siri Kindem til NRK.

Hun sier at selskapet bruker kjent teknologi som er blitt en hyllevare for å få ned gjennomføringstiden for prosjektene. "Varene" som tas inn i standardkatalogen skjer på områder der løsningene er definert som god nok, og det er lite å tjene på å lage skreddersøm.

Kritisk til hastverk

Men Frederic Hauge i Bellona kaller strategien «en oppskrift på å øke risikoen på norsk sokkel».

—Vi stiller spørsmål ved om 2,5 år er nok til å gjøre en forsvarlig evaluering av området, sier han til NRK.

– Dette åpner for ville vesten på norsk sokkel, legger Hauge til.

Han lar seg ikke berolige av at Statoil bedyrer at de aktuelle hurtigprosjektene befinner seg i områder de kjenner godt.

—I verste fall kan det ha motsatt virkning, sier han og peker på at trykk og spenninger i havbunnen kan endre seg.

Dermed er tidligere oljeutvinning en dårlig pekepinn på sikkerheten i et område.

Han er særlig bekymret over at mange av de såkalte fast-track prosjektene befinner seg i Tampen, området i Nordsjøen som blant annet omfatter Statfjord- og Gullfaks-feltet.

Tidligere i vår publiserte Havforskningsinstituttet en rapport som viste at fisk blir skadd av oljeproduksjonen i området.

Frykter økte utslipp

Innvendingene mot «IKEA-metoder» i Nordsjøen gjelder også klima.

Ifølge Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) kan ekspressutbygginger føre til at oljeselskapene i større grad vil søke om unntak fra konsekvensutredninger.

Seksjonssjef for petroleumsvirksomhet, Hanne Marie Øren, sier de allerede ser et økende antall søknader om unntak.

Dersom søknadene blir innvilget, mister Klif muligheten til å komme med innspill til hvordan plattformen kan utformes så klimavennlig som mulig.

—Dermed får vi først mulighet til å komme med forslag når vi skal behandle søknaden om utslippstillatelse, og da er det for sent, da står ofte plattformen der, sier Øren.