Hopp til innhold

«Anders And» klager Norwegian inn til Datatilsynet

Falske billettkjøpere klager til Datatilsynet, og krever at Norwegian straffes fordi navnene deres havnet i danske aviser.

Norwegian
Foto: ScanStock

I januar ble flyselskapet Norwegian lurt av ansatte i et konkurrerende selskap i Danmark, som kjøpte billige kampanjebilletter til Anders And og diverse pornoskuespillere.

Det hele starta da Norwegian skulle feire sitt nye rutetilbud København-Karup ved å tilby kundene billige flybilletter til én krone stykket. Kampanjen så lenge ut til å bli vellykka, og billettene ble raskt revet vekk.

Men da flyet skulle lette, dukket nesten ingen passasjerer opp på flyplassen.

Donald Duck og pornoskuespillere

Norwegians medarbeidere skjønte at noe var galt da 118 passasjerer ikke møtte opp til den første flygningen i januar.

Etter å ha sett nærmere på passasjerlista, ante de virkelig ugler i mosen. Lista var nemlig unormalt kreativ, og inneholdt navn som dronning Margrethe, Norwegian-direktør Bjørn Kjos og Anders And, som er den danske versjonen av Donald Duck. Flere pornoskuespillere var også ført opp som passasjerer.

Senere kunne Norwegian avsløre at over 2000 falske bestillinger var gjort av ansatte i det konkurrerende flyselskapet Cimber Sterling, deriblant selskapets juridiske sjef, som skal ha kjøpt hele 54 billetter.

Cimber Sterlings-sjef jakob Krogsgaard måtte senere ut å beklage saken overfor Norwegian.

Klager til Datatilsynet

Saken fikk stor oppmerksomhet i dansk og norsk presse, og minst tre ansatte i Cimber Sterling ble navngitt. Selskapets juridiske sjef innrømmet til slutt billettkjøpet, men hevdet at de 54 billettene han kjøpte skulle brukes i et privat ærend.

En av pilotene i selskapet har innrømmet å stå bak sabotasjeideen.

Nå mener flere av de som fikk navnet på trykk i avisene at Norwegian har brutt personvernloven ved å gi fortrolig informasjon til pressen. Personopplysningene skal Norwegian ha henta fra kredittkortene deres.

Gjennom en felles advokat har tre av de ansatte sendt en klage til Datatilsynet. I klagen skriver advokaten at klientene hans mener de har vært utsatt for en voldsom eksponering etter at navnene deres ble kjent, og at de finner dette svært ubehagelig.

De tre som klager mener det må iverksettes en nærmere undersøkelse av Norwegians opptreden, og at flyselskapet må sanksjoneres. Ifølge advokaten er det aktuelt med en politianmeldese dersom det finnes grunnlag for det.

– Toppen av frekkhet

Anne-Sissel Skånvik, Norwegian

Anne-Sissel Skånvik i Norwegian mener Cimber Sterling bør legge hele saken bak seg.

Foto: Norwegian

Norwegians kommunikasjonssjef, Anne-Sissel Skånvik, innrømmer at de har bekrefta overfor danske medier at det var toppledere i Cimber Sterling som sto bak sabotasjen i januar. Hun mener det var rett og rimelig at offentligheten fikk kjenskap til det.

– Vi synes dette er toppen av frekkhet. Først ødelegger de kampanjen vår fullstendig, deretter klager de over at dette blir offentlig kjent, sier Skånvik til NRK.

Hun mener de ansatte i Cimber Sterling burde skjønt konsekvensene av kampanjesabotasjen før de bestilte billettene, og synes det er spesielt at tre av de ansatte nå velger å klage Norwegian inn for Datatilsynet.

– Jeg synes egentlig de bør skamme seg, og at de bør vurdere om dette er så veldig klokt. De booket jo billetter til vår konsernsjef og finansdirektør. Og de to var blanda sammen med Donald Duck, Langbein, dronning Margrethe og diverse pornoskuespillere, så det var ei undelig liste med passasjerer de hadde ført opp, sier hun.

Skånvik mener at Norwegian har opptrådt helt lovlig i denne saken, og vil nå sende Datatilsynet en redegjøring av deres versjon av saken innen fristen 12. mars.

Utgir ikke passasjerlister

Skånvik sier til NRK at Norwegians passasjerer kan være helt trygge på at deres personlige opplysninger blir behandla konfidensielt, og understreker at det ikke var snakk om reelle passasjerer i denne saken.

– Norwegian gir verken ut passasjerlister eller oversikt over hvem som bestiller billetter. Dette var ikke en reell passasjerliste eller en reell bestilling, men en regelrett sabotasjeaksjon fra en konkurrent. De booket billetter hos oss, noen bestilte opptil fem hundre billetter, for ikke å reise, sier hun.

Cimber Sterling skal også ha tatt i bruk nettsamfunnet Facebook i sabotasjeaksjonen.

Ifølge nyhetsportalen Boarding.no var målet med Facebook-aksjonen å utvise lojalitet og støtte til egen arbeidsplass. Det går frem av den eksterne rapporten, som Cimber Sterling har fått utarbeidet av advokatfirmaet Bruun & Hjejle i etterkant av billettbestillingene.

Verken klagerne, deres advokat eller ledelsen i Cimber Sterling ville i dag kommentere saken overfor NRK.