Hopp til innhold

Opposisjonen mener Kleppa svikter samferdselssektoren

– Det er helt uakseptabelt at Magnhild Meltveit Kleppa har én millard samferdselskroner stående ubrukt på konto, sier leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide.

Hareide positiv til Tromsbanen

Leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget Knut Arild Hareide er lite imponert over Kleppas evne til å bruke tildelte samferdselspenger.

Foto: Scanpix

Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa ser helst at pengene brukes det året de blir bevilget.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX
Bård Hoksrud (Frp)

Bård Hoksrud (Frp) mener Kleppa ikke klarer å utføre jobben sin.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppas milliard skulle etter planen vært brukt på jernbane, veibygging og rassikring i budsjettåret 2010.

– Jeg vil helst at pengene brukes det året de blir bevilget, sier Kleppa til NRK.

Samferdselsministeren skylder på at uforutsette ting har dukket opp, og at framdrift på flere prosjekter er forsinket.

Oppgitt

Knut Arild Hareide er oppgitt over samferdselsdepartementets manglende evne til å bruke bevilgede midler.

– Vi har et utrolig stort behov for satsing på samferdsel, på veier og jernbane i Norge. Stortinget har bevilget rekordstore summer på dette. Så opplever vi at disse pengene ikke blir brukt. Det er helt uakseptabelt, sier Hareide.

Hareide sier dette ikke noe nytt. Han minner om at det samme skjedde i 2009. Det han sikter til er at Statens vegvesen og Jernbaneverket hadde et underforbruk på 2 milliarder kroner i 2009.

Da fikk etatene krass kritikk av riksrevisor Jørgen Kosmo. Han undret seg over hvorfor de maser om penger når de ikke klarer å bruke dem opp.

Kleppa svarte at hun hadde tatt lærdom av saken, og at hun som en konsekvens skjerpet rapporteringsrutinene slik at departementet skulle få en mer jevnlig rapportering om situasjonen.

Hareide sier han har tatt opp dette i Stortinget. Han lurer på hva Kleppa mener når hun sier hun har tatt lærdom av dette, og én milliard fortsatt står ubrukt.

Udramatisk

Kleppa sier det ikke er noe dramatikk i dette, og at det aldri har blitt brukt mer penger på vei og jernbane.

– Pengene blir brukt. Det skjer uforutsette ting. Det hender det blir forsinkelser, både når det gjelder rassikring, og når det gjelder jernbane, sa Kleppa da hun møtte Hareide i Polisk kvarter mandag morgen.

– Helt utrolig

Også Fremskrittspartiet mener departementet til Kleppa har sviktet samferdselssektoren.

– Dette er ganske utrolig. Det er ikke første gangen penger står utbrukt, sier Bård Hoksrud (Frp) i Transportkomiteen.

– Det viser jo at man har et departement og en statsråd som ikke klarer å gjøre jobben sin, nemlig å sørge for at de pengene som er stilt til disposisjon faktisk blir brukt.

– Det holder ikke når statsråden sier at det er forsinkelser. Hvis det er prosjekter som er forsinket, så vet vi at det er prosjekter som står i kø, som kanskje får bevilgninger i 2011, sier Hoksrud.

– Uforståelig

Hareide sier har treffer mange som ønsker penger til sin vei.

– Når jeg forteller dem at vi ikke kan prioritere alle veiene, så skjønner folk det. Men når vi forteller dem at vi ikke har brukt opp pengene fra i fjor, og likevel ikke har penger, så er det ingen som forstår det, sier Hareide.

Kleppa sier at hun tror folk skjønner at pengene ikke blir bukt opp når uforutsette ting oppstår og det oppstår forsinkelser i framdriften.

– Alle som har bygd et hus vet at det kan oppstå ting, men pengene blir brukt og prosjekter blir gjennomført, sier hun.

Hareide mener det er for dårlig styring i samferdselssektoren. Han mener milliarden burde vært brukt på andre prosjekter.

– Dette viser utfordringen med organiseringen av sektoren. Vegdirektoratet og Jernbaneverket bør få større mulighet til å styre prosjektene sin selv.

– Grunnen til at pengene ikke brukes er at departementet detaljstyrer for mye. Resultatet er at det blir bygd stykkevis og delt, sier Hareide.

Kleppa mener dette ikke har noe med styring å gjøre.

– Nå har vi kommet til mars og mye at pengene er brukt. Det er langt bedre enn i 2009. Nå har vi skjerpet rutinene i departementet. Vi får oftere rapporteringer, sier hun.

Overfører penger

34 millioner til riksveier og 239 millioner som gjenstår til fylkesveier vil bli søkt overført fra 2010 til inneværende år.

Noe av overskuddet fra jernbanebevilgningene skyldes reduserte utgifter og kostnadsbesparelser, blant annet fra Lysaker stasjon på grensen mellom Oslo og Bærum.

Departementet vil søke om å få overført rundt 400 millioner kroner til 2011-budsjettet.