Ifølge VG er hovedkonklusjonen i rapporten at det ikke finnes skriftlig informasjon som tydelig viser at styret var kjent med avtalen om prissamarbeid, men framholder at en informert person burde ha skjønt at deler av avtalen var ulovlig.
– Vi hadde ingen grunn til å tro at avtalen var ulovlig. Særlig fordi daværende konsernsjef Jan Stenberg gjentatte ganger sa at det ikke fantes noen ulovlige deler i avtalen, sier styreleder Harald Norvik i SAS til VG.
Styret fredet
Norvik og resten av styret har inntil videre fredet seg selv ved å overlate til uavhengige granskere å gjennomgå SAS-ledelsens befatning med Maersk-skandalen. Avgjørelsen hilses med tilfredshet av eierne, de nordiske samferdselsministere.
Styret i SAS tok selv initiativ til den uavhengige granskingen som skal gjennomføres så raskt som mulig. I løpet av en uke skal Harald Norvik og styrets nestleder i samarbeid med børsstyrene i København, Stockholm og Oslo foreslå hvem og hvilke som skal gjennomføre granskingen. Etter styremøtet i SAS, som ble holdt i Stockholm, var de nordiske statsrådene for samferdselssaker fornøyde med styrets redegjørelse.
Som forventet
– Jeg kan bare konstatere at SAS' styre har handlet som man kunne forvente, sier Sveriges næringsminister Bjõrn Rosengren. Han var den mest krasse kritikeren av SAS-Maersk-skandalen i forkant av styremøtet onsdag.
Norges samferdselsminister Terje Moe Gustavsen sier at han slutter seg til styrets vurdering. Dette vil forhåpentlig føre til at vi får alle kortene på bordet, sier Gustavsen. Også den danske samferdselsministeren Jacob Buksti mener styret har gjort det rette ved å ta initiativ til en uavhengig gransking. Slik unngår vi at styret tar endelig stilling til sin egen rolle i saken, sier Buksti.
Visste ikke bedre
Styret i SAS vedtok onsdag at de ikke vil anke dommen fra EU-kommisjonen hvor SAS er ilagt en bot på 311 millioner norske kroner for ulovlig prissamarbeid med Maersk Air.
Men Norvik sa at styret i SAS har handlet mot bedre vitende. Styret kjente ikke til, og hadde ikke grunnlag for å kjenne til, at det var ulovlige avtaler forhandlet fram med Maersk, sa Norvik.
Først når granskingen er gjennomført blir det klart om det ulovlige prissamarbeidet mellom Maersk og SAS får konsekvenser for flere i SAS' ledelse enn tidligere visedirektør Vagn Sørensen, som trakk seg fra stillingen i forrige uke.
Ba om unnskyldning
Norvik startet onsdagens pressekonferanse med å be alle om unnskyldning for Maersk-saken.
– Vi har på vegne av selskapet grunn til å be om unnskyldning overfor kundene, ansatte og eierne, sa Norvik. Den norske styrelederen beklaget også dypt at den nylig tilsatte konsernsjef Jørgen Lindegaard er blitt belastet med denne saken, men har overlatt til Lindegaard å iverksette tiltak slik at tilsvarende ikke skal skje igjen.
Og Lindegaard går kraftig ut. Han har allerede beordret alle medarbeiderne å finne fram og gjennomgå alle de avtaler de måtte ha inngått og påse at de ikke er knyttet noen problemer til dem. Hvis noen avtaler peker seg ufordelaktig ut, skal de øyeblikkelig forelegges Lindegaard. Alle framtidige avtaler skal sluttbehandles av ham, og dialogen med EU og konkurransemyndighetene skal bygges ut og gjøres tette og gode. Det skal dessuten gjennomføres kurs for de ansatte om de lover og regler som gjelder i forretningslivet.