Det er vanskelig å se at Rickard Gustafson har den erfaringen som skal til i stillingen som ny SAS-sjef. Forsikring, som han har erfaring med – er totalt forskjellig fra luftfart.
Skal man gjøre noe med SAS, må man både endre på selskapets struktur og samtidig være innovativ.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Men når han likevel er valgt, kan det ha sammenheng med at styret i SAS består av mennesker som forvalter andres penger. Så for dem er det logisk å velge en som snakker deres eget språk.
Styret på grensen til inhabile
Det synes ikke som om styret har forstått hva slags leder de trenger. Det kan igjen ha sammenheng med hvor styret er rekruttert fra.
Man må spørre seg om SAS har et habilt styre i dag. Dette styret har en rekke forhold til hverandre og sine omgivelser, som grenser til det i inhabile. Man må også kunne spørre om hvilke bindinger det nå er mellom det danske, svenske og norske postsystemet og SAS.
Den danske styrelederen er sjef for Posten Norden, som er en sammenslåing mellom posten i Danmark og posten i Sverige.
Andre nestleder i styret er Dag Meijdel, kjent for å lede administrasjonsstyret i norske Posten.
Alle disse kan ha betydelige interesser i forhold til flytransport.
Og det er ikke sikkert det er til det beste for et flyselskap å ha store leverandører og kunder i et styre.
Mangler kompetanse
Rickard Gustafson har tilsynelatende ingen erfaring og eller kompetanse som kreves for en slik stilling. Det å drive et flyselskap handler om å ha kontroll på faste kostnader.
Den mest avgjørende faktoren er hvor fulle fly man kan kjøre med, og at man greier å gjøre det med minst mulig faste kostnader.
Gustafsons forsikringsbakgrunn har ikke gitt ham en slik erfaring.
Hovedproblemet i SAS i dag er altså at de ikke har det styret som trengs, og at de ikke har fått den lederen de trenger.
Dermed får de ikke til å endre de strukturene som må endres for at selskapet skal kunne overleve i fremtiden.
Derfor er det høyst forståelig at sjefen i Norwegian, Bjørn Kjos, er særdeles godt fornøyd med dagens utnevnelse i SAS.