Hopp til innhold

– Presset på de ansatte i luftfarten vil fortsette

Dramaet for norske luftfartansatte er langt fra over, selv om SAS er reddet fra konkurs, mener den største bransjeorganisasjonen innen norsk luftfart.

Vegard Einan, nestleder i Parat

– Det er ikke lenger lukrativt å jobbe i luftfarten. Glamouren er for lengst forbi, sier nestleder Vegard Einan i Parat. Han har selv en bakgrunn som kabinansatt i SAS.

Foto: NRK

Mandag ettermiddag var tilsynelatende dramaet i SAS over, etter at representanter for åtte fagforeninger signerte avtaler som innebar dramatiske kutt i egne lønninger, pensjoner og arbeidsvilkår.

Dermed unngikk selskapet at långivere og eiere stengte pengekranen.

Men fagforeningen Parat, som organiserer totalt 3.700 ansatte innen norsk luftfart, tror at det negative presset på lønninger og arbeidsvilkår bare vil forverres for norske luftfartsansatte.

– Jakten på gullkalven i luftfarten kommer til å fortsette. Presset på ytelser for å få ansatte til å yte maksimalt og kunne tilby enda billigere billetter kommer bare til å fortsette, hvis ikke myndighetene setter ned foten, sier nestleder Vegard Einan i Parat.

Problemet er at selskaper som SAS og Norwegian ikke kan konkurrere med utenlandske flyselskaper som flyr i Norge med helt andre lønninger og sosiale goder enn det som er tilfellet for de norske.

Dermed kan ikke de norske selskapene konkurrere på like vilkår, mener han.

LES OGSÅ: – Redningsarbeidet er ikke over

– Må få like konkurransevilkår med utenlandske flyselskaper

– Slik som det er nå er det ikke tvil om at det bare vil fortsette å gå nedover, hvis ikke myndighetene begynner å regulere slik at man får like sosiale rettigheter. Man må ha ansettelsesvilkår på linje med det landet man opererer i, sier Parat-nestlederen.

Einan sier at man ikke kan godta at det opereres med lønninger som er lavere enn det trygdesystemet gir som et minimum.

– SAS og Norwegian sliter når det kommer utenlandske selskaper inn til Norge, og som slipper å følge norsk lovverk. De betaler ikke skatt til Norge, har lønninger på østeuropeisk nivå og bruker arbeidstidsreglement som ligger helt i ytterkanten av det som er lovlig, sier Einan.

– Truer norske arbeidsplasser

– Vi ser at også innenrikstrafikk i Norge presses av utenlandske arbeidere. Dette kan true tusenvis av norske arbeidsplasser, og også norske arbeidsgiverne, dersom ikke norske myndigheter regulerer konkurransevilkårene, sier han.

LES OGSÅ: – Ingen hemmelighet at det ikke står mange beilere på trappa

Flere eksempler viser at staten ikke tar problemstillingene på alvor, ifølge Parat.

  • De siste årene har statseide Posten valgt billigste anbud, på utenlandske kontrakter, for å få posten billig frem.
  • Samferdselsdepartementet har gitt Dansk Airtransport anbudsruter i Nord-Norge på bekostning av Widerøe, fordi de var lavest på pris.
  • Anbudsrunde på kortbanenettet i Finnmark pågår nå, der er også utenlandske interessenter inne.

– Det er ikke lukrativt lenger å jobbe i luftfarten. Glamouren er for lengst forbi, sier Einan, som selv har en bakgrunn som kabinansatt i SAS.

I en pressemelding tirsdag ettermiddag skriver SAS at styret i selskapet har vedtatt å kutte godtgjørelsen til styreleder Fritz Schur og resten av styret med 30 prosent.

Styrelederen fikk en godtgjørelse i fjor tilsvarende 550.000 norske kroner.