NRK Meny
Normal

– Ikke bra for cruisebransjen

Hurtigruten frykter ikke avbestillinger og færre reisende langs norskekysten som en følge av Costa Concordias forlis utenfor kysten av Italia.

Costa Concordia

Det var mer enn 4.200 personer ombord på Costa Concordia da det forliste utenfor den italienske kysten fredag. Costa-skipene er ofte å se langt norskekysten hver sommer.

Foto: Gregorio Borgia / Ap

Flere internasjonale medier mener at dramatiske bildene av det havarerte cruiseskipet Costa Concordia like utenfor kysten av Italia kan få konsekvenser for cruisebransjen i tiden som kommer.

Men i Hurtigruten tror de ulykken vil få lite å si for antallet utenlandske turister som velger å tilbringe deler av ferien langt norskekysten.

– Katastrofen i Italia er voldsom og dramatisk. Men vi ser ikke for oss avbestillinger eller sviktende salg som en følge av forliset, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten til NRK.no

Han sier at selskapet historisk ikke har blitt påvirket av slike hendelser, og viser blant annet til MS Explorers forlis i Antarktis i 2007.

– Det er et strengt regelverk for å drive cruisevirksomhet og stadige kontroller av skipene. Men det er klart at denne ulykken er ikke bra for bransjen, sier Norum.

LES OGSÅ: Rundt 70 er savnet etter skipsulykke

– Setter en støkk i folk

Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge sier til NRK.no at det er hvordan ulykken blir håndtert som sannsynligvis vil være avgjørende for hvilken effekt ulykken vil få i ettertid.

– Det setter en støkk i folk, når man ser at et relativt nytt cruiseskip kan forlise på denne måten. Men dersom det viser seg at det er menneskelige feil som ligger bak og ikke tekniske, blir konsekvensene kanskje mindre, sier Tuftin.

Han sier at rederiet Costa er en del av verdens største cruiserederi Carnival, som han betegner som «seriøsiteten selv».

Men skipets kaptein ble lørdag arrestert og sikta for uaktsomt drap og for å ha forlatt skipet for tidlig.

Nordlys

Ulykken med Hurtigruten MS Nordlys i september førte ikke til noen nedgang i salget for Hurtigruten. Det vil heller ikke skje etter ulykken i Italia, tror selskapet.

Foto: Ekornesvåg, Svein Ove / Scanpix

– Økte salget av reiser etter Nordlys-ulykken

Ulykken med MS Nordlys 15.september ved innseiling til Ålesund havn i fjor, skjedde midt i den viktigste bookingsesongen til Hurtigruten.

Men ulykken førte likevel ikke til at færre valgte å feriere langs norskekysten.

– Vi har ikke sett at det har vært sviktende salg i etterkant av brannen på Nordlys. Etter ulykken og frem til årsskifte solgte vi flere reiser enn året før, sier Norum.

Reiselivsdirektør Per Arne Tuftin mener det skyldes hvordan ulykken ble håndtert av rederiet.

– I motsetning til ulykken i Italia ble ulykken i Ålesund håndtert veldig bra av rederiet. Passasjerene skrøt i etterkant av Hurtigruten, sier Tuftin.

LES OGSÅ: Nygift par redda ut etter ett døgn

LES OGSÅ: - Fryktelige døgn

– Liten effekt på lang sikt

Administrerende direktør Arthur Kordt i European Cruise Service sier til NRK.no at konsekvensen av slike ulykker normalt er små på lang sikt.

Selskapet er største handling-agent for cruise-rederiene i Norge .

– Det er svært beklagelig det som har skjedd. Men erfaringen i et litt større perspektiv er at etterspørselen påvirkes i liten grad, sier Kordt.

Ifølge Innovasjon Norge er cruise-bransjen en næring i sterk vekst.

Pressetalskvinne Ellen Stebekk i rederiet Royal Caribbean Cruise Line sier til NRK.no at hun anser ulykken som dypt tragisk, men vil ikke spekulere i om den kan få konsekvenser for cruiseturismen til Norge.

Hun henviser til bransjeorganisasjonen European Cruise Council (ECC) for kommentarer.

Pressetalsmann Mark Watts i EEC sier til NRK.no at fokuset søndag ettermiddag kun er på savnede personer, og at de vil komme tilbake til eventuelle konsekvenser for næringen senere.

LES OGSÅ: Norsk passasjer er i sikkerhet etter skipshavariet

LES OGSÅ: Har funnet overlevende om bord