Høyesterett ga tirsdag kveld klarsignal til at salget kan gjennomføres. En føderal ankedomstol i delstaten New York har tidligere godkjent salget, men ga motstanderne tiden fram til mandag til å overbevise høyesterett, noe de ikke klarte.
Les:
En kilde som står forhandlingene nær, forteller til nyhetsbyrået Reuters at en gruppe ledet av Fiat vil overta Chrysler allerede onsdag morgen.
For at salget kan gjennomføres, må den amerikanske staten overføre 2 milliarder dollar til Chryslers kreditorer. Fristen for overføringen var allerede ute da høyesterett kom med godkjenningen tirsdag.
Seier for Obama
Høyesterettsavgjørelsen regnes som en seier for Chrysler, som ønsket Fiat som ny eier, og Obama-administrasjonen som støttet salget.
– Vi er henrykt over at salget nå kan sluttføres, og at Chrysler kan Gjenoppstå som en konkurranse- og levedyktig selskap, sier en kilde i Det hvite hus.
– Vi er også glade for at ikke en eneste rettsinstans har funnet noen feil ved hvordan denne saken er blitt behandlet av myndighetene og Chrysler, legger kilden til.
Analytikere regner Chrysler-salget som en mal for omorganiseringen av den langt større bilprodusenten General Motors (GM), som også er i hardt vær.
Advarte mot konkurs
En rekke pensjonsfond som har hatt eierandeler i Chrysler har vært motstandere av salget. De argumenterer med at salget på ulovlig vis belønner usikrede kreditorer fremfor sikrede.
Chrysler og Obama-administrasjonen har på sin side oppfordret høyesterett til å godkjenne salget og advart mot at en lang utsettelse kan føre til at hele selskapet går under.
Chrysler, USAs tredje største bilprodusent, er hardt rammet av de økonomiske nedgangstidene og fikk i desember krisehjelp fra staten.
Chrysler søkte om konkursbeskyttelse 30. april slik at Fiat kunne kjøpe selskapet. Fiat vil imidlertid ikke eie mer enn 20 prosent av «nye» Chrysler, men.
Et helsefond kontrollert av fagbevegelsen United Auto Workers står for 68 prosent, mens amerikanske og canadiske myndigheter står for de resterende 12 prosentene.
Sa opp forhandleravtaler
Chryslers planer om å si opp avtalene med 789 forhandlere ble også godkjent tirsdag. Det betyr at Chrysler kvitter seg med 25 prosent av forhandlerne sine i USA.
Forhandlernes advokater hevdet at en oppsigelse av avtalene ikke vil gagne Chrysler i særlig grad, men selskapet mente på sin side at nedskjæringene var nødvendige.