Byggelånsgarantiene skal tilsvare de ordninger som enkelte andre land tilbyr sin skipsbyggingsindustri.
Finansminister Per-Kristian Foss presenterte i formiddag regjeringens forslag til statsbudsjett i Stortinget. (Foto: Lise Åserud/Scanpix)
Vanlig praksis er at en kjøper betaler inn rundt 20 prosent av kjøpesummen ved byggestart. Av det resterende beløp må rundt 50 prosent byggelånsfinansieres. Det er her regjeringen vil at staten skal garantere for inntil 50 prosent av det enkelte lån. Rammen på 2,5 milliarder kroner tar utgangspunkt i en årlig omsetning ved byggeverftene på vel 10-12 milliarder kroner.
Like rammevilkår
Bakgrunnen for ordningen at er at norsk skipsbyggingsindustri, som konkurrerer internasjonalt, er avhengig av å ha tilnærmet like rammevilkår som konkurrentene. Skipene som bygges ved norske verft er avanserte og kostbare. Regjeringen mener det er viktig at verftene klarer å skaffe til veie tilstrekkelig finansiering ved inngåelse av nye kontrakter, heter det i forslaget til statsbudsjett for Nærings- og handelsdepartementet.
Dagens ordning for å sikre sysselsettingen av norske sjøfolk foreslås videreført, som tidligere bestemt, i 2005. Det er foreslått bevilget 1.060 millioner kroner. Regjeringen har tidligere sagt at denne støtteordningen skal falle bort fra og med 2006.
Økt til forskning
Departementets totalbudsjett er for 2005 foreslått til å bli på 35,1 milliarder kroner, en nedgang på 4,2 prosent i forhold til budsjettet for 2004.
Regjeringen sier at den for 2005 ønsker å satse på forskning, utvikling og innovasjon, og budsjettet for dette er økt med 87 millioner kroner til vel 2,3 milliarder kroner.
I 2005-budsjettet legges det til rette for elektronisk innrapportering av ulike skjema, oppgaver etc. fra næringslivet til offentlige etater. Et slikt system fremmer etter regjeringens mening entreprenørskap og innovasjon, ved at bedriftene kan bruke mer tid på produksjon og utvikling.
Som oppfølging av endringer i arbeidstakeroppfinnelsesloven, har regjeringen bedt universitetene om å opprette teknologioverføringskontorer.