Widerøe har de siste to årene har levert solide resultater, men har siden i høst opplevd en dramatisk svikt i passasjerinntektene. Resultatet for årets første kvartal landet derfor på minus 26 millioner kroner.
Flyselskapet skal nå kvitte seg med ulønnsomme ruter, og tar tre fly ut av trafikk. Hvilke ruter som blir rammet av nedskjæringene er imidlertid ikke klart.
- Vårt mål var å komme til enighet med selskapets tillitsvalgte om endrede avtaleverk og tiltak for å kutte kostnader. Dette er vi dessverre ikke kommet i havn med. Det beklager vi sterkt, og derfor ser vi ikke noen annen løsning enn å kutte ned på ulønnsomme ruter. Å forbli passiv i en slik situasjon ville vært direkte uansvarlig, sier administrerende direktør Per Arne Watle i en pressemelding.
Omstillingsprogram
Flyselskapet har tidligere i år varslet et omstillingsprogram som skulle gi en effekt på 200 millioner kroner. Begrunnelsen var ifølge selskapet behovet for raskt og omfattende omstilling for å holde nye aktører borte fra det norske markedet, der en ny forretningsmodell med lavere priser og enklere servicenivå til passasjerene etter modell av lavprisselskapene er målet.
- Det er en dypt beklagelig situasjon selskapet er kommet i. Widerøe sliter med et betydelig kostnadsproblem fordi inntektene svikter. Tendensen fra årets første tre måneder er uendret, og det er ingen tegn til bedring i sikte. Det ville dessuten være naivt å tro at vårt selskap skulle være immunt mot en situasjon som har rammet samtlige flyselskaper i Europa. Vi er bare rammet senere enn andre, sier Watle.
- Åtte av ti ruter ulønnsomme
Widerøe-ledelsen vil i løpet av de nærmeste ukene gå i dialog med de ansatte og deres foreninger om den videre prosess i forbindelse med nedskjæringene i flyselskapet.
Informasjonssjef Siv Sandvik i Widerøe sier at åtte av ti Widerøe-ruter nå er ulønnsomme, og at kostnadene derfor må kuttes kraftig.
- Vi ser nå ut i annet kvartal at tendensen fra årets tre første måneder er uendret. Inntektene våre svikter i hele Widerøe - både på kortbanerutene og på regionalrutene, sier Sandvik til NTB.
Hvilke ruter som vil bli berørt av nedleggelsene, er foreløpig usikkert. Kortbanerutene, som opereres på oppdrag fra staten, blir ikke rørt. Selskapet har forpliktet seg til å gjennomføre disse rutene de nærmeste tre årene.