–Internasjonal luftfart ligner mer og mer på shippingbransjen.
Det er noen nyanseforskjeller, men utviklingen er i det store og
hele veldig lik, sier Kjos til Aftenposten.
At Norwegian på langdistanserutene til Thailand har ansatte
bosatt i Bangkok, ser han derfor på som helt naturlig. Kjos tror
norske besetninger stort sett blir å finne på innenriksruter i
framtiden.
Norsk bare i Norge
–I store trekk vil nok norsk innenrikstrafikk ha norsk
bemanning også i framtiden. Men det stopper nok der. Skal du til
utlandet, vil besetningen trolig ikke snakke norsk, sier Kjos.
Landegrensene i flybransjen forsvinner, og det er umulig å
konkurrere med et norsk kostnadsnivå utenfor Skandinavia, sier
Kjos.
Bankok neste år
Selskapet har i dag fem baser med kabinpersonell og flygere
utenfor Skandinavia: tre i Spania, en på Gatwick i London og en
i Helsingfors. Neste år åpnes altså en ny base i Bangkok.
–Vi kunne ikke konkurrert med britiske selskaper på ruter fra
Gatwick og ut i Europa om vi hadde andre betingelser, sier Kjos.
Ny forskrift
Regjeringen har nå ute til høring et forslag om å endre
utlendingsforskriften slik at det blir mulig å bruke personell
uten oppholds- og arbeidstillatelse i Norge. Da trenger de
heller ikke lønnes etter norsk tariff. Da forslaget ble kjent,
raste arbeidstakerforeningene mot det de betegnet som et rent
dumpingforslag.