Hopp til innhold

- Sjekk hvordan varen er produsert

- Hvis du kjøper en genser produsert Kina, bør du kontakte butikkledelsen for å sjekke forholdene plagget er produsert under, oppfordrer Amnesty Norge i forbindelse med OL-kritikken.

Klær
Foto: Hilde Røiseland / NRK

Importen fra Kina har økt med hele 75 prosent de siste fem årene, og hver nordmann bidrar i snitt med 550 kroner i måneden til den kinesiske økonomien ved å kjøpe Kina-produserte varer.

Les: "Alle" gir støtte til Kina

Disse pengene sørger for at millioner av kinesere har kommet ut av ekstrem fattigdom.

Samtidig brytes menneskerettighetene i landet.

- Vi kan alle gjøre noe

Nå ønsker Amnesty Norge at vi skal bli mer bevisste forbrukere.

- Hele verden er avhengige av Kina, men Kina er enda mer avhengige av resten av verden fordi økonomien der er basert på det, sier Kina-ansvarlig i Amnesty Norge, Gerald Kador Folkvord.

De siste dagene har debatten gått høyt om norske myndigheter og idrettsutøvere bør boikotte åpningen av OL i Beijing 8. august for å markere sin holdning mot bruddene på menneskerettighetene i Kina.

Les: Norge kan boikotte OL-åpningen

- Men vi kan alle gjøre noe, og ikke bare utfordre politikerne, sier Folkvord.

Presser prisene

Hans forslag er at hver og en av oss bør ha et mer bevisst forhold til hvordan varene vi kjøper er produsert.

- Kjøper du et plagg hos Hennes & Mauritz som er produsert i Kina, bør du kontakte ledelsen i konsernet etterpå og spørre om de kan svare på hvilke forhold plagget er produsert under. Hva gjør dere for sikre menneskerettighetene til arbeiderne? Har de helseforsikring? Bedriftene har et ansvar.

- Hvordan kan de norske importørene sikre seg at de får riktig informasjon fra Kina?

- De må reise dit og se selv. Vår erfaring er at Kina er veldig opptatt av hva vi synes om dem, siden de er så avhengige av oss. Dessverre har vi fått tilbakemeldinger på at vestlige importører er mer opptatte av å presse prisen enn av å sjekke om varene produseres under etiske forhold, sier Folkvord.

Men han melder også om mer positive episoder.

- Vi får stadig oftere henvendelser fra norske bedrifter som skal handle med Kina, og som vil spørre oss til råds først.