- SAS sliter med gamle fly

- Gamle fly er det neste store problemet til SAS, mener flyanalytiker Hans Erik Jakobsen.

SAS-fly
Foto: SAS

SAS sliter med å redusere kostnadene med 6,5 milliarder svenske kroner. Snart trengs milliardbeløp til nye flykjøp for å klare konkurransen med Norwegian.

Les: Norwegian kjøper 42 nye fly

Eldre fly enn Norwegian

- Hovedproblemet til SAS er at selskapet etter hvert begynner å få en gammel flyflåte i forhold til Norwegian. Det gjør det nærmest umulig for SAS å få et lavt nok kostnadsnivå, dersom det ikke skjer en fornying av flyflåten, sier flyanalytikar Hans Erik Jakobsen i First Securities.

Norwegian har kjøpt nye fly for rundt 13 milliardar kroner og hevder det får ned driftskostnadene med 20 prosent. Nye fly trenger mindre drivstoff, og dermed kan flyselskapet redusere en av de største utgiftspostene.

- SAS vil slite med å ta igjen Norwegian når det gjelder lønnsomhet, mener Jakobsen.

Store drivstoffbesparelser

- Norwegian har et fornyingsprogram som gjør at selskapet om tre - fire år hovedsakelig bare har nye fly. De er veldig mye mer driftseffektive, det vil si at de bruker langt mindre drivstoff, og er langt mer støysvake. Kundene opplever at turen er bedre enn med SAS, sier flyanalytikeren.

Men SAS-ledelsen er ikke bekymret over at flyene drar på årene. Kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg forteller at SAS skal kjøpe nye fly om fem til ti år.

Venter på en ny flygenerasjon

- Planen er å vente til den nye flygenerasjonen kommer. Det er litt ulike beskjeder om når det vil skje, men en eller annen gang mellom 2015 og 2020, sier han.

Sonberg mener kjøp av helt nye fly vil gjøre at SAS tar igjen Norwegian på lønnsomhet.

- Det er klart at det reduserer kostnadene til Norwegian når selskapet har byttet ut hele flåten, men det har Norwegian ikke før SAS skal bytte ut de eldste flyene sine. Det vil sannsynligvis slå ut til vår fordel, fordi det kommer en ny flytype, sier Sonberg.

Dermed har selskapet mellom fem og ti år på snu underskudd og intern uro til store overskudd og enighet med de ansatte.

- Nå gjør vi en fantastisk jobb med å kutte kostnader. Dersom vi bare fortsetter den fine jobben og blir enig med pilotforeningen og kabinforeningen i Danmark, så vil vi være i en situasjon der vi tjener penger og kan finansiere nye fly, tror Sonberg.

Les: SAS: Ingen avtale med pilotene

Tviler

Flyanalytiker Hans Erik Jakobsen tror det er et høytsvevende mål.

- Nå er det ikke lenge siden selskapet fikk 6 milliarder i frisk kapital fra eierne, men det er jo ikke på langt nær nok til å begynne med en fornyelse av flyflåten, sier han.

- Når vi ser at selskapet har problemer med å få gjennomført de kostnadssparende tiltakene som det selv mener er nødvendige, sier det seg selv at ikke veldig mange investorer vil være interessert i å støtte SAS med mer egenkapital, sier Jacobsen.

Les: Overrasker med knalltall