Det er ikke uten grunn at vi har matbaroner som Stein Erik Hagen og Odd Reitan her i landet, ifølge Thjøme, som er førsteammanuensis i markedsføring på BI, og har jobbet i og med dagligvarebransjen i flere år.
Torsdag åpner Lidl sine første ti butikker, og Thjøme mener at det er på høy tid at de norske dagligvarekjedene får konkurranse. De har hatt det alt for godt alt for lenge, og konkurranse er bra for kundene, sier han til NRK.
- De eksisterende kjedene har ikke hatt noen skikkelig konkurranse, og prisforskjellene mellom dem har vært små. Det er derfor Lidl starter en ny æra. Lidl kommer med noe helt nytt, mener han.
Men han peker samtidig på at butikk-tettheten mange steder allerede er for stor, og at noen butikker kan få det FOR tøft.
I Meny-kjeden har ledelsen forsøkt å tenke nytt. Før helga åpnet administrerende direktør Christian Stabell Eriksen i Meny sine første Meny Campion butikker med slagordet "Tre butikker i ett, eller tre ulike prisnivåer i butikken".
En håpløs strategi , mener Thjøme.
- Har du tre ulike ting, har du ingenting.