Da SAS/Braathens for snaut to uker siden begynte å selge enkelte flybilletter til 323 kroner, svarte Norwegian med å senke sin laveste billettpris til 198 kroner.
- Hvis ikke Konkurransetilsynet griper inn, kan Norwegian gå konkurs, sier Stordalen, som er tidligere styremedlem i flyselskapet.
Under 200 kroner for en flybillett er rett og slett for lavt til at Norwegian kan overleve, spesielt når SAS/Braathens begynner å få like billige billetter, mener han.
- Rovdyrprising
- SAS er i ferd med å gjøre det vi kaller rovdyrprising. De tar rutene der de blant annet møter konkurranse fra Norwegian, og priser dem lavt for å ødelegge næringsgrunnlaget for et selskap som Norwegian, som er mye mindre, sier han.
I aksjemarkedet har man forstått problemene til Norwegian. På børsen er prisen på Norwegian 270 millioner kroner. Det er like mye som selskapet har i banken. I dag fortsatte selskapet å falle på Oslo Børs.
Den lille flyselskapet Color Air forsøkte seg i Norge for fem år siden, men ble skviset ut av SAS.
Stordalen mener at det samme ikke må skje igjen.
Norwegian frykter SAS/Braathens(foto: Scanpix)
Priskuttene skal granskes
Konkurransetilsynet skal granske om de siste priskuttene fra SAS Braathens er i tråd med den nye konkurranseloven som nå trer i kraft.
Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen peker på at forskjellen mellom de to selskapene er at SAS Braathens er dominerende.
Tilsynet har krevet rapporter hver måned om billettpriser og ruteregnskaper mellom SAS/Braathens og Norwegian.
Nå blir overvåkingen skjerpet, skriver Aftenpsoten.
Kjos frykter prisnivået
Sjefen for flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, frykter at SAS/Braathens skal knekke lavprisselskapet, selv om han understreker at Norwegian er konkurransekraftig.
- Det er klart med et prisnivå der de (SAS/Braathens) flyr med tap i massevis, er det ikke mulig for noen selskaper å konkurrere, sier Kjos til NRK.
Kjos mener SAS bruker samme strategi som da de spiste opp Braathens og knekte Color Air.
Den gang risikerte de ikke straff, men det gjør de nå dersom Konkurransetilsynet kommer til at flyselskapet driver med alvorlig prisdumping, sier forsker Frode Steen, som er ekspert på flymarkedet.