NRK Meny
Normal

- Føler seg lurt av "gebyrfrie banker"

En rekke banker markedsfører seg som "gebyrfrie". Likevel tar de seg betalt for banktjenester som de fleste kundene bruker ofte. Forbrukerombudet mener det er på tide å rydde opp.

Minibank
Foto: www.colourbox.com / Colourbox.com

Forbrukerombudet har fått klager fra forbrukere som føler seg lurt etter å ha blitt kunde hos en "gebyrfri bank", som i etterkant viste seg ikke å være helt gebyrfri.

Markedsføringen har lovet mer enn banken har kunnet holde.

- Hvis mange banker markedsfører seg som gebyrfrie uten å faktisk være gebyrfrie, blir forbrukerne villedet, sier fungerende forbrukerombud, Jo Gjedrem, til NRK.

30 kroner for minibankuttak

Nordea er blant bankene som har markedsført gebyrfrie programmer. På deres nettsider kan man lese at som Fordel Pluss-kunde får du en gebyrfri dagligbank.

Nordea
Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Til tross for at Nordea selv sier at programmet er gebyrfritt, koster det deg likevel 7 kroner å ta ut penger i andre minibanker enn Nordeas egne i Norge.

Dersom du tar ut penger i en minibank i utlandet, bortsett fra i Nordeas minibanker i Sverige, Danmark og Finland, må du betale et gebyr på 30 kroner i tillegg til 0,50 prosent av beløpet.

I tillegg må du betale 30 kroner, samt 0,50 prosent av beløpet, for Visa kontantuttak i bankkontor i Norge og i utlandet, og årsprisen for et Visa Personkort er 250 kroner.

Nordea mener imidlertid at de ikke har markedsført noe de ikke oppfyller.

- En gebyrfri dagligbank refererer seg til varekjøp og betaling, og det står vi for at er gebyrfritt for Fordel Pluss-kundene, sier Thomas Sevang, kommunikasjonskonsulent i Nordea.

- Og avgiften for uttak i andre bankers minibanker skyldes at vi ønsker at våre kunder skal ta ut penger i våre minibanker.

Gjør som "alle andre"

Informasjonsdirektør i Nordea, Rune Sjøhelle, sier at banken har valgt å legge seg på samme linje som andre banker.

- Begrepet ”gebyrfri” er noe som eksisterte i markedet fra før. Flere mindre banker har markedsført seg på samme måte i mange år. Først når Nordea og andre store aktører gjør det samme, blir det kritisert, sier han.

Sjøhelle ser ikke på markedsføringen som villedende, og hevder at kundene til Nordea ikke har reagert på at de må betale for Visa kort.

- Vi har gjort undersøkelser blant kundene, og har ikke fått negative reaksjoner på dette, sier han.

En "gebyrfri" sommer

Også Fokus Bank markedsfører programmet Fokus 24/7 som et gebyrfritt kundeprogram og oppfordrer folk til å "få en gebyrfri sommer". Likevel er heller ikke dette fritt for gebyrer, viser bankens egen prisinformasjon:

  • Uttak i andre bankers minibanker i Norge, 7 kroner
  • Uttak i utenlandske minibanker, 30 kroner
  • Kvittering nettgiro, 2 kroner + porto
  • Overføring til utlandet (Ordinær overførsel), 50 kroner
  • Overføring til utlandet (Ekspress overførsel), 300 kroner
  • Sjekk, 150 kroner
  • Omkostninger til mottagende bank, min 100 kroner

Forbrukerombudet har gjennomgått vilkårene i ti banker som markedsfører seg som gebyrfrie.

Bankene forbrukerombudet har kontrollert, er Skandia Banken, Fokus Bank, DnBNOR, Nordea, YA Bank og Forsikring, Storebrand Bank, Santander Consumer Bank, Cresco, Landkreditt Bank, Sparebanken Sogn og Fjordane, Fana Sparebank, Hegra Sparebank, Sparebank 1 Midt-Norge og Sparebank 1 Nord-Norge.

- Visa-kort må være gratis

Jo Gjedrem

Jo Gjedrem.

Foto: Forbrukerombudet

Alle disse bankene har en eller annen form for gebyr, og det vanligste gebyret er årsavgiften for Visa-kort på 250 kroner.

Forbrukerombudet mener imidlertid at Visa-kort inngår som en helt vanlig tjeneste for en dagligbank, og at dette må være gratis dersom banken skal kunne kalle seg gebyrfri.

- Man har ikke en dagligbank uten betalingskort tilknyttet det, og hvis det er gebyr på det, er det ikke gebyrfritt, sier Jo Gjedrem.

Forbrukerombudet har nå sendt brev til bransjeorganisasjonene hvor det stilles krav til de bankene som ønsker å kalle seg gebyrfrie:

  • Ingen årsgebyr/programpris
  • Ingen årsgebyr for Visa eller Mastercard
  • Ingen gebyr ved betaling av regninger i nettbank (herunder også eFaktura og avtalegiro)
  • Gebyrfri overføring mellom egne konto
  • Ingen gebyr ved varekjøp med betalingskort (også ved uttak av kontanter)
  • Ingen gebyr ved kontantuttak i minibank (i Norge og i utlandet). Dette gjelder uavhengig av om uttaket blir gjort i "egen" eller andre bankers minibank
  • Gebyrfri betaling til utlandet
  • Ingen gebyr ved varekjøp med kredittkort og debetkort (i Norge og i utlandet)
  • Ingen gebyr ved kontantuttak i minibank med kredittkort (i Norge og i utlandet)
  • Ingen gebyr ved utsendelse av kvittering i posten (også med oblat)

Vil ha åpenhet

Finansnæringens hovedorganisasjon (FNH) har foreløpig ikke tatt stilling til de enkelte kravene fra forbrukerombudet, men de er positive til initiativet.

- Vi ønsker at det skal være helt klart hva man betaler for i bankene og vil ha åpenhet rundt prisene. Det som markedsføres som gebyrfritt, bør faktisk være det, sier kommunikasjonsrådgiver i FNH, Stine Neverdal.