NRK Meny
Normal

SAS-sjefen ber om tålmodiget fra passasjerene

– Snuoperasjonen til SAS er ikke over. Selskapet har lagt krisen bak seg, men vi har mye arbeid igjen, sier SAS toppsjef Rickard Gustafson.

SAS-sjef Rickard Gustafson

SAS-sjef Rickard Gustafson frir til de reisende og ber folk om å holde ut med SAS. – Velg oss når dere flyr, ber han.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Et drøyt år etter at SAS var på randen av konkurs, gjenstår fortsatt mye før selskapet er tilbake på topp, fortalte konsernsjef Rickard Gustavson som var en snartur i Norge i ettermiddag for å delta på Handelshøyskolen BIs Årskonferanse.

– Vi håper dere reisende har tålmodighet med oss, og at dere velger å fly med oss fremfor konkurrentene, sa Gustafson.

Mens det denne vinteren er Norwegian som er ute i hardt vær med problemene med prestisjeflyet Dreamliner, hadde SAS mye større problemer høsten 2012.

Et par hundre næringslivsledere møtte i dag en åpenhjertig sjef som fortalte om de stressende dagene i november 2012 hvor SAS sto med et bein i skifteretten.

Følte oss som flyktninger

– Det var nære på at selskapet gikk konkurs, og vi følte oss som flyktninger som ingen ville ha, innrømmet Gustafson.

.– Vi fikk ikke støtte fra eierne våre, bankene ville først ikke hjelpe oss og det var ingen mulighet til å henter penger i markedet.


Mens forhandlingene pågikk med de ansatte for å kutte goder, satt to konkursadvokater klare i nabobygningen, og mye var forberedt i tilfelle forhandlingene strandet.

Les også: Vi er tvinger til å finne løsning nå

Les også: SAS går en brutal tid i møte

Krevende kutt

Men forhandlingene lyktes, bankene gå lån og SAS var reddet. Snuoperasjonen har krevd mye av de ansatte og ledelsen. Og han roste medarbeidernes innsats for å bidra til redningsaksjonen av selskapet.

Uten medarbeidernes innsats og vilje til å bidra til kutt hadde ikke SAS overlevd, sier Gustafson.

Selskapet har kuttet kraftig i staben, de har endret pensjonsavtaler for de ansatte og de har lagt ut mange bakketjenester ut til eksterne selskaper.

– For å komme oss videre må vi hver dag gjøre en bedre jobb enn vi gjorde dagen før.

SAS-sjef Richard Gustafson

SAS-sjef Rickard Gustafson roste medarbeiderne for å bidra til å redde selskapet da det gjaldt

Foto: Anne Cecilie Remen / NRK

SAS fikk for første gang på fem år et positivt resultat i fjor. I perioden november 2012 – oktober 2103 oppnådde SAS et resultat før skatt på 433 millioner svenske kroner, mens bunnlinjen viste 179 millioner kroner.

.

SAS fly

Mange av SAS- flyene er umoderne. Sjefen lover å oppgradere gradvis

Foto: Kallestad, Gorm / NTB scanpix

I løpet av fjoråret har selskapet solgt unna eiendeler, blant annet Widerøe, for til sammen 2,8 milliarder svenske kroner.

– Vi hadde aldri solgt Widerøe hvis vi ikke hadde pistol mot hodet, forteller Gustafson.

Ha tålmodighet med oss

SAS er mer utsatt for konkurranse fra lavprisselskaper enn tilsvarende flyselskaper fordi de flyr fler kortdistanseruter med tøff konkurranse fra blant annet Ryanair og Norwegian. SAS fikk derfor større problemer enn andre store flyselskap, forklarer Gustafson og viser tabeller som forklarer sammenhengene.

Analytikere spår at SAS går en tøff tid i møte. Det er for mange flyseter og priskonkurransen er hard. Gustafson innrømmer at mye arbeid gjenstår.

– Jobben er ikke over. Vi må bli bedre, og jeg håper at de reisende har tålmodighet med oss. Flyene våre er ikke toppmoderne og har sett bedre dager, men jeg lover at vi skal oppgradere, vi skal skifte ut design og innredning på kabiner og vi skal kjøpe nye fly. Bare vent, lovet han og tilføyde:

– Hold ut med oss i SAS. Fortsett å fly med oss.

Han ville ikke kommentere Norwegians problemer, men sier at han regner med at de får orden på langdistanseflyene etter hvert.

Vil kapre de kresne reisevante

Gustafson forteller at SAS har ambisjoner om å kapre en stor andel av folk som flyr ofte. Gjennom Bonusprogrammer, punktlighet, enkelhet og service håper han å tjene penger på kresne reisende.

– Vi skal vinne slaget om de regelmessige reisende. De som reiser med oss på jobb, skal også velge oss når de drar på ferie.

Vi må finne tilbake gleden

Gustafson forteller at snuoperasjonen har kostet organisasjonen mye og tæret på de menneskelige ressursene.

SAS var tidligere kjent for sine smile-kampanjer, og Gustafson er opptatt av at kundene skal møtes med service, punktlighet og smil.

– Vi må finne tilbake glede og motivasjon i selskapet, sier han. Og det er en stor lederutfordring. Men den skal vi klare. Det handler om å finne visjoner som skaper entusiasme.


Det var ensomt og jobbigt

Historien om at SAS var nær ved å gå over ende må selskapet leve med og å lære av.

Les også: Skjebnehelg for SAS

– Følte SAS seg sviktet at statlige eierne?

– Nei, vet ikke om jeg vil si det, men det var ensomt og jobbigt, sa han og ville ikke utdype mer hvordan han ser på eierne sine.
– Det fantes ingen hvite riddere for SAS. Vi måtte greie å snu selskapet selv og det er sunt å måtte klare seg selv. Nå står selskapet bedre rustet til å takle fremtidige utfordringer fordi vi greide å mobilisere alle til å bidra.