Prosjektet "Take off" har som formål å redusere kostnadene med 400 millioner kroner i løpet av de nærmeste årene.
Et av forslagene er å fjerne hver fjerde flygeleder av de i alt 400 flygelederende som styrer flytrafikken i luftrommet over Norge.
Kræsjlanding
Det mener formann i Norsk Flygelederforening Rolf Skrede, er langt unna enhver fornuftig landingsstripe i det tidligere Luftfartsverket.
FÆRRE: Det kan bli færre folk i kontrolltårnet på Bardufoss flyplass. Arkivfoto.
- Dette høres helt på jordet ut. Vi har manglet flygeledere i mange år, helt frem til nå. Selv om vi nå har fått en liten reduksjon i trafikken, så skal man gå til det skrittet å si opp så mange flygeledere som det antydes her. Det stiller vi oss helt uforstående til.
Skrede mener det går mot en fullstendig kræsjlanding med prosjektet "Take off".
- Dette er tenk på et tall. Jeg synes de teoretiske modellene som er lagt til grunn ikke holder mål.
- Men må ikke flygeledere ta sin del av nedskjæringene?
- Vi forstår at noe må gjøres, men det får være visse grenser, mener han.
Ikke vedtatt
MÅ SPARE: Direktør Randi Flesland. Arkivfoto.
Direktør for Avinor, Randi Flesland, understreker at forslagene om kutt ikke er tatt ut av løse lufta.
- Ingeting er endelig avgjort. Til høsten skal vi foreta økonomiske analyser, og analyser i forhold til arbeidsmiljø og til flysikkerhet.
- På bakgrunn av de analysene, vil beslutningene tas om hvordan oppgavene skal gjøres i Avinor i fremtiden, sier hun.