Hopp til innhold

- Har ikke penger til å beholde alt

Den massive satsingen på solenergi er blitt en hodepine for Orkla. Stein Erik Hagen mener at selskapet ikke har noe annet valg enn å selge seg ut.

Stein Erik Hagen, styreleder i Orkla

Styreleder Stein Erik Hagen i Orkla sier at satsingen på solenergi har blitt for kostbar for selskapet.

Foto: Johan B. Sættem

Orklas satsing på solenergi gjennom REC og Elkem har kostet dyrt, og er blitt blytung for styreleder Stein Erik Hagen og Orkla. I fremtiden skal det bli mindre sol i industrikonsernet - og mer satsing på merkevarer og aluminium.

LES OGSÅ:

- Vi har ikke noe annet valg enn å selge oss ned innen solenergi dersom vi skal beholde muligheten til å vokse innenfor andre forretningsområder, sier Stein Erik Hagen til NRK.

Orkla forhandler nå om salg av Elkem, og Hagen sier til NRK selskapet har flere beilere. Men heller ikke aksjeposten i REC er hellig for Hagen.

- Vi er helt nødt til å redusere vår eksponering innenfor sol. Vi har eierandelen i REC og i Elkem Solar. En av dem må vi gå ut av, sier Hagen.

Dermed kan det gå mot et storstilt høstsalg i Orkla, selv om Hagen ikke vil si noe om når nedsalget skal skje.

Den som skal stå for storsalget, er Bjørn Wiggen, som onsdag ble presentert som ny konsernsjef etter Dag J. Opedal. Wiggen var den som i sin tid solgte ut Orklas mediedivisjon.

LES OGSÅ: Wiggen ny konsernsjef i Orkla

LES OGSÅ: Skal selge skog for en milliard

Vurderer å dele ut REC til aksjonærene

Satsingen på solenergi gjennom REC har blitt blytung for Orkla. Aksjeposten på 40 prosent i REC er med dagens aksjekurs verdt rundt halvparten av de 14,5 milliardene Orkla har investert.

- Det er et alternativ å dele ut Orklas aksjer i REC til aksjonærene, sier Hagen.

Han sier at selskapet vurderer dette alternativet, som i så fall vil gi Hagens selskap Canica en direkte eierandel i REC på 9 prosent.

Fordelen med å dele ut aksjene direkte til aksjonærene er at hver enkelt aksjeeier da selv kan velge om de vil investere i solenergi, eller velge å selge seg ut.

- Følger i Heyerdahls fotspor

Jens P. Heyerdahl

Tidligere konsernsjef Jens P. Heyerdahl i Orkla.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Tidligere konsernsjef Jens P. Heyerdahl i Orkla ble nærmest genierklært etter at han gjennom mer enn 20 år stadig utviklet Orkla og hvert år sørget for tosifret avkastning til eierne.

Etter at Hagen tok roret som styreleder har aksjekursen utviklet seg langt svakere.

Men Hagen er ikke enig i at selskapet nå vender ryggen til det Orkla som Heyerdahl bygget opp når selskapet nå varsler satsing på færre områder.

- Det er nettopp å følge i hans fotspor det vi nå gjør. Det som var Heyerdahls Orkla var en dominerende merkevareposisjon, Borregård og investeringsområdet. Det er dit vi nå er på vei igjen, når vi sier at vi skal satse mer på det vi er gode på, sier Hagen.