BLÅ BOK: Kan svenske sjøfartseksperter torpedere tiltalen mot Kjell Inge Røkke?
Generalsekretær Jan H. Syvertsen vitnet tirsdag i båtsertifikatsaken mot Kjell Inge Røkke i Oslo tingrett fordi han i 2001 bekreftet at svensk pensum til sertifikat i fartøysklasse VIII langt overgår kravene til et norsk fritidsbåtskippersertifikat.
Ikke obligatorisk
Syvertsen sier det viktige skillet går mellom et sertifikat og et bevis. Han mener at de blå bøkenes popularitet kan skyldes undertittelen på engelsk.
- Når man nede i Middelhavet leser "Sertificate of competence", blir det gjerne vurdert deretter. I praksis er det bare et bevis som altså ikke er obligatorisk for å føre en båt. Det er først når man kommer opp på det nivået Røkkes sertifikat lå at det har betydning, sier Syvertsen.
Den blå boka som DNs journalister kjøpte for 20.000 kroner
hadde med andre ord ingen annen verdi enn et norsk båtførerbevis som ikke er obligatorisk.
EU-direktiv underveis
Syvertsen sier at det jobbes med å utarbeide et EU-direktiv for å få felles europeiske regler som kan bidra til å øke sikkerheten til sjøs. Dette direktivet skal bygge på FN-resolusjon nr. 40 fra 1998.
Det er et klart behov for ensartede regler i Europa, sier
Syvertsen, som er tidligere orlogskaptein i Sjøforsvaret.
Syvertsen sier til NTB at Røkkes svenske sertifikat så vidt han kjenner til er det eneste som er konvertert til et norsk fritidsbåtskippersertifikat. Han mener denne type sertifikat kan betegnes som et norsk kystskipper light-sertifikat.
- Norske båtførerbevis og svenske blå bøker er noe helt annet og det er viktig at man forstår skillet. Det er bare kystskippersertifikat og fritidsbåtskippersertifikat som er viktige dokumenter fordi de er obligatoriske, sier Syvertsen.
Dagens andre vitne, underdirektør John Ragnar Aicher i Sjøfartsdirektoratet, sa seg enig i Syvertsens vurdering av "Blå bok".
- Enhver 16-åring kan sette seg på øverste dekk i en 49 fots lystbåt, sa underdirektør Aicher.
Det ble også slått fast at det var første gang sjøfartsdirektoratet hadde gjennomført en konvertering av et svensk sertifikat i fartygsklasse VIII til et norsk fritidsbåtskippersertifikat. I tillegg ble konverteringen kjørt gjennom i et halsbrekkende tempo.
Hovedspørsmålet i Røkkes sak er imidlertid ikke konverteringen, men hvordan han fikk sitt svenske sertifikat.
Uklare begreper
Sertifikatsaken i Oslo tingrett har så langt vært preget av uklarhet omkring båtførerbevis og sertifikater.
På spørsmål fra NTB sier de to forsvarerne, Ellen Holager
Andenæs og John Christian Elden, seg enige i at det ville vært en fordel for rettsprosessen om det allerede fra start var avklart hva som egentlig kreves for å få de forskjellige bevis og sertifikater i Norge og Sverige. De svenske vitnene som kan avklare spørsmålet, kommer først
senere under rettssaken.