Hopp til innhold

2011 var det nest sikreste året noensinne for flypassasjerer

Det var 28 dødsulykker med til sammen 507 omkomne i flytrafikken i 2011. Det er bare registrert ett kapringsforsøk - i et fly fra Norge til Tyrkia.

Flyulykke i Kisangani, Kongo 8. juli 2011

8. juli styrtet et fly i Kisangani i Kongo. 77 personer omkom.

Foto: - / Afp

I årene 2001 - 2010 omkom i gjennomsnitt 785 personer hvert år i slike flyulykker, ifølge nettsiden Aviation Safety Network.

For 2011 har nettsiden også registrert 14 dødsfall på bakken i forbindelse med flyulykker, samt fire ulykker med fraktfly, der til sammen 16 personer omkom.

Militærflygning mest dødelig i 2011

2011s mest dødelige flyulykke skjedde ikke i sivil luftfart. 26. juli styrtet et Hercules-fly fra det marokkanske luftforsvaret under innflyging. 78 personer omkom med en gang, mens to personer overlevde. Begge de overlevende døde senere.

De to nest største ulykkene i 2011 skjedde 9. januar og 8. juli.

9. januar styrtet et passasjerfly fra Iran Air på vei fra Teheran til Urmia. Av 105 personer om bord, døde 77. 26 personer ble skadet og to var savnet etter ulykken. Flyet tok av to timer etter planlagt fra Teheran på grunn av dårlig vær ved destinasjonsstedet.

8. juli krasjet et fly fra Hewa Bora Airways under landing på flyplassen i Kisangani i Kongo. Det var kraftig regn og tordenstormer i området da flyet skulle lande. 77 av 115 personer om bord i flyet som kom fra Kinshasa, omkom.

Afrika står for cirka 3 prosent av verdens flytrafikk, men hadde i 2011 14 prosent av de dødelige flyulykkene.

Nordmann stanset kapringsforsøk

Aviation Safety Network har også registrert ett kapringsforsøk i 2011. Det var da et fly fra Gardermoen til Istanbul ble forsøkt kapret i luften, og kapreren ønsket at flyet skulle snu tilbake til Oslo.

2011 var statistisk sett et godt år å fly. Året registrerte nest færrest dødelige flyulykker verden over. Sju av de 28 flyene i dødelige ulykker skjedde med fly fra flyselskaper som nektes å fly i EU på grunn av kjente sikkerhetsproblemer.

Året med færrest dødsfall etter flykrasj var i 2004. Da omkom 323 personer.

Derfor er flytrafikken sikrere i dag:

Nyhetsbyrået AP lister opp grunner til at flytrafikken nå er sikrere enn før:

Flyindustrien har lært av sine tidligere feil. Nye fly og motorer blir designet med tidligere feil i minne. Etterforskning av ulykker har ført til forandringer i prosedyrer for å sikre at de samme feilene ikke skjer igjen.

Informasjon deles. Nye databaser lar piloter, flyselskaper, flyprodusenter og luftfartsmyndigheter gå ulykker og nestenulykker i sømmene. Datamaskiner registrerer gjentagende hendelser. For eksempel kan en rullebane ha en høyere rate av avbrutte landinger når det er tåke. Overvåkerne som legger merke til dette kan forsøke å øke belysningen og øke tiden mellom hver landing.

Sikkerheten ettergås av uavhengige firmaer. Industrigruppen International Air Transport Association startet i 2003 et ettersynsprogram. Flyselskapene viser for hverandre at de vedlikeholder flyene og sikkerhetsrutinene sine.

En gruppe erfarne arbeidere. Flytårnkontrollørene, piloter og vedlikeholdsarbeidere - særlig i Nord-Amerika og Europa - har hatt jobbene sine i flere tiår. Erfaringen er viktig når hurtige avgjørelser må tas og for å innprente en sikkerhetskultur hos nye medarbeidere. Tidligere US Airways-pilot Chesley «Sully» Sullenberger - som var flykaptein i over tre tiår - ble rost for sine gode vurderinger da han nødlandet på Hudson-elven i 2009. Begge motorene om bord i flyet hans streiket etter å ha flydd gjennom en flokk gjess, men alle 155 passasjerer og kabinansatte overlevde.

Flaks. Sikkerhetseksperter ser bort fra alt som har med flaks å gjøre. Men det skal bare en stor ulykke til - særlig nå som store passasjerfly kan ha opp til 853 passasjerer om bord - for å ødelegge en periode som ellers kan kalles flysikker.

– Hadde «Sully» flaks eller var han dyktig?, spør Perry Flint i International Air Transport Association.

– Det var flaks at det var dagslys, men hvor mange gjess vet du om som flyr sørover når det er midt på natten? Så det var uflaks at han traff flokken.

SISTE NYTT

Siste nytt