Hopp til innhold
Kø på Bjerkheim etter trafikkulykke
Foto: Heidi Karin Gilje Skog

Trafikksikkerhet

Oppsummert

Hittil i 2022 har 80 personer mistet livet i trafikken, mens 80 døde i 2021 og 93 i 2020. 110 mistet livet på norske veier i 2019.

  • Sinker i trafikken er farlige

    Folk som kjører under fartsgrensen irriterer andre bilister så mye at det kan bli farlig, viser en undersøkelse fra Ipsos på oppdrag av forsikringsselskapet Gjensidige.

    65 prosent av norske sjåfører irriterer seg over biler som kjører under fartsgrensen. 7 av 10 har opplevd farlige situasjoner på grunn av «søndagskjørere».

    – Saktekjørere kan bidra til kø og skape farlige forbikjøringer fordi folk tar ekstra sjanser når de er irriterte, sier Line Marcelius, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

    Gjensidige har registrert 20 prosent flere personskader i trafikken hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor.

  • Brøytestikkene er viktig for trafikksikkerheten

    Brøytestikker har kommet opp flere steder langs fylkesveger i Innlandet.

    Hvert år forsvinner brøytestikker etter at entreprenørene har satt dem opp.

    Brøytestikkene er viktig for trafikksikkerheten.

    – Brøytestikkene skal hjelpe trafikantene å vise hvor vegen går. Denne funksjonen er spesielt viktig i dårlig vær, slik som ved tåke og snøvær. Når brøytestikker av ulike årsaker forsvinner, bidrar dette til å gjøre trafikksikkerheten dårligere, seksjonssjef Arne Fredheim for vegseksjonen i Innlandet fylkeskommune.

    Han legger til at arbeidet og kostnaden med å sette opp nye brøytestikker går på bekostning av tid og penger som kan bli brukt til andre oppgaver på fylkesvegene.

    – Det koster fort 1000 kroner for hver brøytestikk entreprenørene må sette opp på nytt. Vi mener det er sløsing med penger å sette opp brøytestikker på nytt på grunn av hærverk, sier Fredheim.

    Brøytestikker
  • 7500 tatt i fartskontroller

    Nesten 7500 bilførere er anmeldt for å kjøre for fort hittil i år. Hver tredje anmeldte sjåfør er under 25 år. – Urovekkende, mener organisasjonen Ung i trafikken.

    Aldersgruppen under 25 år er politianmeldt mer enn dobbelt så ofte som aldersgruppen 45 til 54 år og mer enn tre ganger så mye som aldersgruppen 55 til 64 år.

    Tallene gjelder både fra automatiske trafikkontroller (fotoboks) og tilfeldige trafikkontroller.

  • Sterk økning i nestenulykker på planovergangene

    Hittil i år er det nesten like mange hendelser på jernbanens planoverganger som i hele 2021.

    Fra nyttår til 1. september har det vært 485 uønskede hendelser ved planoverganger med veisikringsanlegg.

    Til sammenligning var det 496 nestenulykker i løpet av hele fjoråret.

    Bane NOR er bekymret for den negative utviklingen:

    – Det dreier seg om hendelser der gående og bilister ikke respekterer rødt lys og bommer. De krysser overgangene selv om bommene er nede, eller på vei ned. Dette er ulovlig og kan være livsfarlig. Nå ber vi folk om å respektere reglene, for å sikre liv og helse, sier Sverre Kjenne, konserndirektør i Bane NOR.

  • Bekymret for yrkessjåførers mobilbruk

    5,6 prosent av yrkessjåførene bruker mobiltelfonen ulovlig mens de kjører.

    Det er over dobbelt så mange som sjåfører i privatbiler. Det viser tallene fra årets veikantundersøkelse, gjennomført av UP.

    UP-sjef Knut Smedsrud sier tallet er urovekkende med tanke på trafikksikkerheten og at yrkessjåførene nå må skjerpe seg.

    Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, er lei seg for å høre at yrkessjåfører er verstinger på ulovlig mobilbruk.

    Han sier bransjen har fokus på riktig mobilbruk i alle kurs som holdes for sjåfører, men påpeker at yrkessjåfører har mye bruk for mobiltelefon i jobben.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no