Hopp til innhold

Svindel på nett

Oppsummert

Mange blir utsette for svindelforsøk på nettet, via sosiale medier, samtalar, tekstmeldingeer og e-post.

  • DNB ble forsøkt svindlet for 1,8 milliarder kroner i fjor

    I løpet av 2023 ble det utført bedrageriforsøk for 1,8 milliarder kroner mot DNBs kunder. Det er en økning på 45 prosent fra året før, ifølge en ny rapport.

    I sin rapport «Finansiell trygghet i en usikker verden» kommer det fram at antall DNB-kunder som ble forsøkt svindlet i fjor, er på samme nivå som året før, men at summen har økt kraftig.

    Rapporten viser at kundene til sammen ble forsøkt svindlet for 1,8 milliarder kroner – en økning på 45 prosent sammenlignet med 2022. Banken fikk stanset bedragerier for 1,5 milliarder. Selv om banken fikk blokkert de fleste svindelforsøkene, ble det gjennomført svindel for 268 millioner kroner.

    – I løpet av det siste året har vi fått en stor økning av angrep mot bedrifter og offentlige instanser, i tillegg til at den store økningen i bedrageriforsøk mot personkunder fortsetter. Heldigvis klarer vi å stoppe det meste, sier Maria Løvold, konserndirektør for Technology & Services i en pressemelding fra DNB.

    (DNB)

    Norges to største banker Nordea og DnB bekrefter at de har kunder som er rammet av den omfattende nettsvindelen med kort.
    Foto: Erik Johansen / NTB
  • Nkom ber om skjerpede tiltak for å stoppe svindel

    Årlig regner man med at 600 millioner kroner går tapt til internasjonal svindel. 100 millioner svindelsamtaler stoppes hvert år.

    Nå ber Nasjonal komminkasjonsmyndighet (Nkom) norske teleoperatører om å benytte seg av sterkere tiltak for å stoppe digital svindel.

    Det kommer frem i et brev fra Nkom til telefonoperatørene som ble sendt denne uken.

    – Telefonoperatørene gjør allerede mye i dag, men det er fremdeles mye som må jobbes mer med, sier seniorrådgiver Johannes Vallesverd i Nkom.

    Han leder også en ekspertgruppe mot digital svindel, som er satt sammen av Nkom, Økokrim, telefontilbydere og Finans Norge.

    Det er en kraftig økning i svindelforsøk som er bakgrunnen for tiltaket.

    Telia sier de er positive.

    – Vi stiller oss positive til økt samarbeid med både bransjekolleger og myndigheter for å stoppe svindelforsøk mot norske mobilkunder, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen Scheen i Telia.

  • Forslått kvinne sendt til sjukehus

    Kvinna i 70-åra som fall utanfor skrent på Os søndag, har fått hjelp av brannvesenetet. No er ho sendt til Haukeland sjukehus med ambulanse, ifølgje BT.

    Politiet opplyser til avisa at kvinna er forslått. Ho fall etter at ho skulle hente ein ball for barnebarnet, og greidde ikkje komme seg opp att.

  • Skatteetaten advarer mot svindel

    Skatteetaten advarer næringsdrivende om svindelforsøk etter å ha fått flere meldinger de siste dagene om at personer med egne foretak har blitt forsøkt svindlet via e-post.

    E-postene som har blitt sendt ut gir seg ut for å være «refusjon av skatt for næringsdrivende», og har blitt sendt ut til riktig kontaktperson og organisasjonsnummer.

    – Det er stadig nye forsøk på svindel. I disse dager spekulerer svindlerne i at «skatterefusjon» kan være kjærkomment, sier sikkerhetsdirektør Ragna Fossen i Skatteetaten.

    Fossen sier at Skatteetaten aldri sender lenker uoppfordret i e-post eller SMS, og minner om at den beste beskyttelsen mot svindel er å gå til skattetaten.no eller altinn.no og logge inn der.

    – All vår elektroniske kommunikasjon med skattytere som omfatter sensitive opplysninger skjer innlogget via disse sidene, sier hun.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no