Hopp til innhold
Mobilapp
Foto: Gorm Kallestad / NTB

Spotify

Oppsummert

Musikkstrømmetjenesten Spotify ble etablert i Stockholm og lansert i 2008. Brukerne kan velge mellom betalingsløsninger eller gratisversjonen med reklame. I januar 2021 tok Spotify Young med vaksinekritiske podkaster på strømmetjenesten.

  • Bedre resultat enn ventet for Spotify

    Musikkstrømmetjenesten Spotify gikk i minus med 59 millioner kroner de tre første månedene i år, men har høyere inntekter og flere aktive brukere enn ventet.

    Spotify-aksjen har falt med over 50 prosent siden årsskiftet. I første kvartal kan selskapet imidlertid vise til en omsetning på 26,4 milliarder kroner, mot 20,5 milliarder i fjor.

    Tross et underskudd på 59 millioner kroner er det en merkbar forbedring fra tilsvarende periode i fjor, da Spotify gikk 136 millioner i minus.

    Resultatet gjorde utslag på børsen i New York. Ved handelsslutt var Spotify-kursen ned 12,4 prosent. Pilen pekte imidlertid opp igjen i etterhandelen, der den etter to og en halv time hadde hentet seg inn rundt 2 prosent. (NTB)

  • Barcelona inngått avtale med Spotify - får nytt stadionnavn

    Barcelona har skrevet under på en sponsoravtale med musikkstrømmetjenesten Spotify. Det bekrefter klubben i en pressemelding. Spotify opplyser i en egen uttalelse at Barcelonas hjemmebane fremover vil hete «Spotify Camp Nou».

    Avtalen er tiltenkt til å vare over de fire neste sesongene og gjør at Spotify-logoen vil være på forsiden av draktene til herre- og kvinnelaget til Barcelona.

    Kontrakten er godkjent av Barcelonas toppledelse, men må også få grønt lys på et ekstraordinært medlemsmøte 3. april.

  • Spotify var ute av drift

    Musikkstrømmetjenesten Spotify var nede i rundt 90 minutter tirsdag kveld.

    – Noe stemmer ikke, og vi ser på det, skrev Spotify på Twitter.

    Flere millioner brukere sa fra om problemene. Hva de skyldtes, er ikke kjent. Også chattetjenesten Discord hadde problemer tirsdag kveld, skriver NTB.

  • Joe Rogan avviser milliontilbod

    Podkastverten Joe Rogan har avvist ein avtale verdt 100 millionar dollar frå videoplattforma Rumble, melder Variety. Han blir med det verande hos Spotify, som har fått kraftig kritikk frå brukarar og artistar den siste tida på grunn av innhaldet i podkasten til Rogan.

  • – Spotify har lært av Rogan-bråket.

    Spotifys innhaldssjef Dawn Ostroff seier bråket rundt podkasten til Joe Rogan har vore ein lærepenge for strøymetenesta.

    – Vi føler at vi har eit ansvar for å støtte ytringsfridomen, men vi må også balansere det med tryggleiken til brukarane våre og annonsørane våre, sa han på ein konferanse for reklamebyrå i New York, melder Reuters.

    Rogan er ei stor stjerne i podkastsatsinga til Spotify, men fleire profilerte artistar har protestert mot podkasten fordi dei meiner han kjem med misvisande informasjon om korona.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no