Hopp til innhold
Julianne Cona på Maersk Denver postet på Instagram bilde av konteinerskipet Ever Given som sitter fast i Suezkanalen.
Foto: Julianne Cona, Maersk Denver

Suezkanalen

Oppsummert

Et taiwansk konteinerskip sperret Suezkanalen etter at det grunnstøtte natt til onsdag 24. mars. Flere slepebåter måtte til for å få løs gigantskipet, som sto fast til 29. mars. Blokkeringen førte til høyere oljepris. Over 400 skip sto i kø.

  • Vil fortsatt seile gjennom Suezkanalen og Rødehavet

    Det danske rederiet Mærsk planlegger fortsatt å seile mer enn 30 konteinerskip gjennom Suezkanalen og Rødehavet i tiden framover, til tross for angrepet mot skipet deres i helgen.

    Det viser en plan for selskapets reiseruter framover, som ble offentliggjort sent mandag. Imidlertid har Mærsk satt planene på vent for noen fartøyer på Rødehavsruten på grunn av fortsatt risiko for angrep fra houthi-opprørere i Jemen.

    Mærsk sier de vil kunngjøre reiseruten for hvert skip på et senere tidspunkt.

    (NTB)

  • Containerskip har krasjet med bro i Suezkanalen

    Det skriver Reuters, som viser til en egyptisk tv-kanal.

    I de første meldingene sto det at kollisjonen skal ha ført til trafikale utfordringer i kanalens østlige løp. I en oppdatering sier en talsperson at trafikken flyter som normalt.

  • Båt synker etter kollisjon i Suezkanalen

    En slepebåt synker etter en kollisjon med et Hongkong-flagget LPG-tankskip i Suezkanalen ved Kairo i Egypt. Arbeidet pågår for å få slepebåten opp av vannet, melder Reuters. Det ble ikke meldt om trafikkforstyrrelser.

  • Lasteskip som grunnstøtte dratt av grunnen

    Bulkskipet Xin Hai Tong 23, som torsdag morgen grunnstøtte i Suezkanalen, er slept bort, opplyser agentselskapet Leth.

    Bulkskipet etterlot seg minst fire fartøyer fra en tidligere kolonne i tillegg til en gruppe skip som var planlagt å gå gjennom kanalen klokken 6 torsdag morgen, skriver Leth på Twitter. Rundt halvannen time senere lyktes slepebåter med å bringe skipet flott.

    Det er ikke helt klart hvilke konsekvenser grunnstøtingen har fått for trafikken i kanalen, men sporingsdata viser at ingen skip var i bevegelse i kanalen mens skipet sto fast.

    På oversiktssiden MarineTraffic kunne man se at skipet grunnstøtte nær byen Suez ved Rødehavet, ikke langt inn i kanalen. Skipet er 190 meter langt, 32,3 meter bredt og seiler under flagget til Hongkong.

    Suezkanalen går mellom Middelhavet og Rødehavet og er en viktig forbindelse for skipsfarten og verdenshandelen. Våren 2021 skapte det store problemer og forsinkelser da et konteinerskip gikk på grunn og blokkerte kanelen i en uke.

    (NTB)

  • Skip har grunnstøtt i Suezkanalen

    Et lasteskip gikk tidlig torsdag morgen på grunn i Suezkanalen. Hendelsen fører til forsinkelser i kanalen som går mellom Middelhavet og Rødehavet.

    Det er det Hongkong-registrerte bulkskipet Xin Hai Tong-23, som har gått på grunn, opplyser egyptiske havnemyndigheter.

    Skipet er 190 meter langt og 32,3 meter bredt.

    Suezkanalen er på sin side 190 km lang, 24 meter dyp og rundt 205 meter bred. Den forbinder Middelhavet med Rødehavet, og er den raskeste ruten mellom Europa og Asia via sjøveien.

    Flere tauebåter forsøker nå å få skipet av grunn, ifølge Reuters.

    Et lasteskip har grunnstøtt i Suezkanalen. Flere slepebåter prøver å trekke skipet ut igjen, melder agentselskapet Leth.
    Foto: MarineTraffic
Bilder fra TV-sending

Ever Given forlater endelig Suez-kanalen

Gigantskipet Ever Given som gikk på grunn i Suez-kanalen 23 mars flyter igjen og er i bevegelse

Gigantskipet i Suezkanalen flyter igjen

Eit 400 meter langt skip har satt seg fast, og sperrar trafikken i Suez-kanalen

Norske skip rammet av grunnstøting i Suezkanalen

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no