Nesten 2,1 millioner nordmenn ser på nett-TV månedlig eller oftere, ifølge en fersk undersøkelse Synovate har laget for NRK. Av disse er det 56 prosent som foretrekker nett-TV-tilbudet til NRK.no.
Bruker mer tid
De må likevel se seg slått av videoklipp-giganten YouTube, som blir foretrukket av 61 prosent av nett-TV-brukerne. Men mens NRK rykker ett prosentpoeng opp, går YouTube tre prosentpoeng tilbake i forhold til i året før.
VG Nett øker også noe, mens både TV2, Dagbladet.no og TV Norge går tilbake. Totalt sett er det likevel ikke snakk om store endringer i forhold til 2008.
Les også:
– Det som er interessant å se, er at antallet som svarer at de ser nett-TV daglig ikke har økt fra 2008. Samtidig viser våre trafikkmålinger en økning i nett-TV-trafikken. Det betyr sannsynligvis at folk bruker lengre tid på nett-TV enn de gjorde året før, sier medieforsker Liv Braathen i NRK Forskningen til NRK.no.
Flest menn
Hun kan fortelle at det er ungdom mellom 15 og 24 år som bruker nett-TV hyppigst. 25 prosent av brukerne i denne aldersgruppen bruker tilbudet daglig, mens 28 prosent ser på nett-TV ukentlig.
Les også:
Mannfolka er i flertall, det samme er vestlendingene. De aller fleste bruker nett-TV mest til å se på små snutter hjemmefra. I tillegg velger et stort antall å se opptak av serier og filmer som de ikke fikk med seg da det gikk på TV.
I fjor høst signerte NRK en avtale med BBC og HBO som går ut på at alle deres serier er tilgjengelige i NRKs nett-TV en begrenset periode etter at de er sendt på fjernsynet.
Les også :
, og er blant seriene du kan se gratis i nett-TV i én uke etter at episoden først ble sendt på NRK.