Hopp til innhold
Esparksykkel
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Fartsgrenser

Oppsummert

Regjeringen innførte 18. mai en fartsgrense på 6 kilometer i timen for sykler og elsparkesykler på fortau og i gågater.

  • Ønsker å redusere fartsgrensen i Lillestrøm

    Lillestrøm kommune ønsker å redusere fartsgrensen i sentrum til 30 km/t. De vil også ha 20-sone i boligområder, og senke farten på E6.

    De mener det vil bedre trafikksikkerheten og trivselen, gi triveligere sentrumsområder og bidra til at flere går og sykler, skriver Romerikes Blad.

    Men det er ikke full enighet blant politikerne mens Venstre, MDG og Arbeiderpartiet er positive, mener Høyre det gjør det mindre fremkommelig med bil.

    Saken skal behandles i Hovedutvalg for miljø og samfunn, og det er derfor foreløpig ikke vedtatt.

  • Vil ha 20 km/t fartsgrense

    Oslo bystyre vil senke fartsgrensen til 20 km/t på utvalgte veier, blant annet rundt skoler. I dag tillater ikke staten lavere fartsgrense enn 30 km/t på offentlig vei, mens det er lov på privat vei.

    Oslo kommune har to ganger tidligere søkt Statens vegvesen om å få innføre 20-soner som et prøveprosjekt, men fått avslag.

    Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) vil nå rette en ny henvendelse til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og håper det hjelper å ha et bredt bystyreflertall i ryggen. Frp og Folkets Parti stemte imot.

    – Oslo skal være barnas by, og det skal være trygt å gå eller sykle til skolen. Jo høyere fart, jo større risiko for ulykker og store skader er det.

    – Derfor er det så utrolig viktig å senke farten i byene og særlig rundt skolene, sier Stav.

    Ifølge Samferdselsdepartementet er 30 km/t lavt nok til å sikre god trafikksikkerhet, i kombinasjon med fysiske tiltak for å holde farten nede.

    – Det vil være vanskelig for kjørende å overholde fartsgrense 20 km/t, som lett vil kunne brytes ubevisst av både motorisert trafikk og syklende, skriver statssekretær Tom Kalsås (Ap) i en e-post til NRK.

    Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) med skilt med 20 km/t fartsgrense. Skiltet har svart kant fordi det er et såkalt privatrettslig skilt. 20 km/t er ikke tillatt på offentlig vei.
    Foto: Olav Juven / NRK
  • Vil ha lavere fart i Oslo

    Bymiljøetaten i Oslo skal i løpet av året gå gjennom alle 50-soner på kommunale veier for å se hvor fartsgrensen bør bli lavere.

    Det opplyser byrådet i forbindelse med at Høyre fremmer forslag i bystyret om 30-sone overalt innenfor Ring 2 og i boligområder i ytre by.

    Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) skriver at hun vil ha lavest mulig fart over hele byen. Hun viser til at byrådet ønsker 30 km/t som standard fartsgrense, men at det ofte må gjennomføres fysiske tiltak for at farten faktisk skal gå ned.

    – Dersom fartsgrensen oppleves som kunstig lav sammenlignet med veiforholdene, vil det være stor fare for at fartsgrensen brytes, skriver Stav.

    68,6 prosent av det kommunale veinettet er allerede 30-sone, deriblant de fleste boligområdene. 12,3 prosent har fartsgrense 40 km/t, 17 prosent har 50 km/t. Enkelte korte strekninger har andre fartsgrenser.

    30-sone, trafikkskilt, fartsgrense
    Foto: NRK
  • Vil ha ekstra store fartsbøter ved skoler

    Byrådet i Oslo vil ha ekstra store fartsbøter i nærheten av skoler og der det ferdes mange fotgjengere og syklister.

    Samferdselsdepartementet vil øke bøtesatsene med 30 prosent for å kjøre for fort og andre trafikkforseelser. Forslaget har vært på høring.

    Byrådet støtter høyere bøter, men vil gå lenger enn regjeringen.

    – Oslo kommune mener bøtene bør oppjusteres mer enn forslaget som er sendt på høring, spesielt for overtredelser i nærheten av skoler og der det ferdes mange fotgjengere og syklister, skriver miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) i uttalelsen.

    Byrådet vil også være ekstra strenge i områder der fartsgrensen er 60 km/t eller lavere, ved brudd på vikeplikten for myke trafikanter, ved kjøring i sykkelfelt og på fortau og ved manglende sikring av passasjerer under 15 år.

    Ifølge Samferdselsdepartementet følger størrelsen på boten fartsgrensen på stedet. Det er ikke anledning til å ha ulike bøtesatser ut fra hva som ligger langs veien med dagens regler.

    Utrykningspolitiet og lokalt politi har kontroller på norske skoleveier de neste ukene
    Foto: Anders Haualand / NRK
  • Miljøfartsgrenser tilbake i Oslo

    Fra tirsdag 1. november blir fartsgrensen satt ned til 60 km/t på utvalgte veier i Oslo, skriver Varingen.

    Det gjelder blant annet riksvei 4 fra Grorud til Sinsen og Østre Aker vei fra Grorud til Økern.

    De nye fartsgrensene er et miljøtiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo.

    Utenom de nevnte veistrekkene blir det også 60 km/t på ring 3 fra Ryen i øst til Granfosstunnelen i vest. Det samme gjelder E18 i vest mellom Hjortnes og Lysaker på hverdager mellom klokka 06.00 og 22.00.

    Miljøfartsgrensa vil være gjeldende frem til midten av april 2023.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no