Oslo bystyre vil senke fartsgrensen til 20 km/t på utvalgte veier, blant annet rundt skoler. I dag tillater ikke staten lavere fartsgrense enn 30 km/t på offentlig vei, mens det er lov på privat vei.
Oslo kommune har to ganger tidligere søkt Statens vegvesen om å få innføre 20-soner som et prøveprosjekt, men fått avslag.
Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) vil nå rette en ny henvendelse til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og håper det hjelper å ha et bredt bystyreflertall i ryggen. Frp og Folkets Parti stemte imot.
– Oslo skal være barnas by, og det skal være trygt å gå eller sykle til skolen. Jo høyere fart, jo større risiko for ulykker og store skader er det.
– Derfor er det så utrolig viktig å senke farten i byene og særlig rundt skolene, sier Stav.
Ifølge Samferdselsdepartementet er 30 km/t lavt nok til å sikre god trafikksikkerhet, i kombinasjon med fysiske tiltak for å holde farten nede.
– Det vil være vanskelig for kjørende å overholde fartsgrense 20 km/t, som lett vil kunne brytes ubevisst av både motorisert trafikk og syklende, skriver statssekretær Tom Kalsås (Ap) i en e-post til NRK.
Bymiljøetaten i Oslo skal i løpet av året gå gjennom alle 50-soner på kommunale veier for å se hvor fartsgrensen bør bli lavere.
Det opplyser byrådet i forbindelse med at Høyre fremmer forslag i bystyret om 30-sone overalt innenfor Ring 2 og i boligområder i ytre by.
Miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) skriver at hun vil ha lavest mulig fart over hele byen. Hun viser til at byrådet ønsker 30 km/t som standard fartsgrense, men at det ofte må gjennomføres fysiske tiltak for at farten faktisk skal gå ned.
– Dersom fartsgrensen oppleves som kunstig lav sammenlignet med veiforholdene, vil det være stor fare for at fartsgrensen brytes, skriver Stav.
68,6 prosent av det kommunale veinettet er allerede 30-sone, deriblant de fleste boligområdene. 12,3 prosent har fartsgrense 40 km/t, 17 prosent har 50 km/t. Enkelte korte strekninger har andre fartsgrenser.
Byrådet i Oslo vil ha ekstra store fartsbøter i nærheten av skoler og der det ferdes mange fotgjengere og syklister.
Samferdselsdepartementet vil øke bøtesatsene med 30 prosent for å kjøre for fort og andre trafikkforseelser. Forslaget har vært på høring.
Byrådet støtter høyere bøter, men vil gå lenger enn regjeringen.
– Oslo kommune mener bøtene bør oppjusteres mer enn forslaget som er sendt på høring, spesielt for overtredelser i nærheten av skoler og der det ferdes mange fotgjengere og syklister, skriver miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) i uttalelsen.
Byrådet vil også være ekstra strenge i områder der fartsgrensen er 60 km/t eller lavere, ved brudd på vikeplikten for myke trafikanter, ved kjøring i sykkelfelt og på fortau og ved manglende sikring av passasjerer under 15 år.
Ifølge Samferdselsdepartementet følger størrelsen på boten fartsgrensen på stedet. Det er ikke anledning til å ha ulike bøtesatser ut fra hva som ligger langs veien med dagens regler.
Fra tirsdag 1. november blir fartsgrensen satt ned til 60 km/t på utvalgte veier i Oslo, skriver Varingen.
Det gjelder blant annet riksvei 4 fra Grorud til Sinsen og Østre Aker vei fra Grorud til Økern.
De nye fartsgrensene er et miljøtiltak for å bedre luftkvaliteten i Oslo.
Utenom de nevnte veistrekkene blir det også 60 km/t på ring 3 fra Ryen i øst til Granfosstunnelen i vest. Det samme gjelder E18 i vest mellom Hjortnes og Lysaker på hverdager mellom klokka 06.00 og 22.00.
Miljøfartsgrensa vil være gjeldende frem til midten av april 2023.