Hopp til innhold
CAF Urbos trikk i Oslo sentrum.
Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Nye trikker til Oslo

Oppsummert

Spanske CAF skal levere 87 nye trikker til Oslo.

  • Nye trikker på skinner igjen

    Leveransen av nye Oslo-trikker er i gang igjen. Det melder Sporveien i en pressemelding.

    Trikke-leveransen ble midlertidig stoppet i mars. Grunnen var global delemangel som følge av krigen i Ukraina og etterdønninger av pandemien.

    Den neste av de nye trikkene fra CAF-fabrikken i Spania er ventet i juni.

    – Endelig! jubler konsernsjef i Sporveien, Birte Sjule.

    – Trikken betyr mye for mange. Den er svært godt likt og en viktig del av bybildet i Oslo og kollektivtilbudet for alle reisende, sier hun.

    Målet er at alle de 87 trikkene som er bestilt skal være på skinner i hovedstaden innen utgangen av 2024.

    Trikk over rådhusplassen
    Foto: Sporveien
  • Leveransen av nye trikker til Oslo er stanset

    Leverandøren av de nye trikkene til Oslo mangler nødvendige deler til å kunne ferdigstille dem og har dermed stanset leveransen av nye trikker.

    – Leveranseutfordringene skyldes blant annet av krigen i Ukraina og etterdønninger etter pandemien, sier prosjektsjef i Sporveien Anders Wergeland i en pressemelding.

    Totalt er nå 21 trikker mottatt i Oslo. Sporveien jobber med å kartlegge hvor omfattende mangelen er og hvor langvarig stansen blir.

    Forsinkelsen vil i første omgang ikke påvirke trikkedriften. Alle trikkeavganger vil kjøre som normalt med dagens trikker – det vil si noen nye trikker og noen gamle trikker.

    Målet er fortsatt at alle 87 nye trikker skal leveres og fases inn innen utgangen av 2024.

    Selve produksjonen av de nye trikkene vil fortsette på fabrikkene til leverandøren CAF i Spania selv om trikkene ikke fullt ut kan ferdigstilles og sendes til Oslo.

    (NTB)

    Nye trikker til Oslo fra spanske CAF
    Foto: Terje Pedersen / NTB
  • Stanser levering av nye Oslo-trikker

    Oslo mangler 66 nye trikker. Nå stanses leveransen på ubestemt tid, skriver Aftenposten.

    Leverandøren av de nye trikkene, spanske CAF, har varslet om utfordringer med å få tak i deler.

    Sporveien vet ikke når leveransen kan starte opp igjen, men jobber med å kartlegge situasjonen.

    Planen er at 87 nye trikker skal være på plass innen utgangen av 2024.

  • Første Oslo-trikk kjørt til hugging

    Tirsdag ble den første av de gamle Oslo-trikkene kjørt til gjenvinning.

    Både SL79- og SL95-trikkene skal fases ut og erstattes med nye som ble kjøpt inn i 2018. Flere av de nye trikkene går allerede i trafikk, og skal overta helt fra utgangen av 2024.

    De gamle trikkene kjøres til gjenvinning hos Metallco i Fredrikstad. Blant annet skal stålet i trikkehjulene og akslingene brukes av Jøtul til å lage nye vedovner, og aluminium og kobber skilles ut og selges til industri.

    Trikken som ble kjørt bort i dag hadde siden 1982 kjørt 2,2 millioner kilometer, som tilsvarer over femti turer rundt ekvator eller nesten tre ganger tur-retur til månen.

    Den første gamle Oslo-trikken kjøres til skroting
    Foto: Geir Røer / Sporveien
  • Stadig flere nye trikker i Oslo-trafikken

    Oslo har bestilt nye trikker og nå er stadig flere av dem ute i rutegående trafikk.

    Etter en prøveperiode med to trikker tidligere i år startet serieproduksjonen for fullt i Spania, og nå blir det flere og flere avganger i Oslo med de blå trikkene, melder Sporveien.

    Hver trikk har plass til 220 passasjerer og er universelt utformet.

    Målet er at alle de 87 nye trikkene skal være i trafikk innen utgangen av 2024.

    De nye trikkene går foreløpig på linjene 17 og 18 mellom Grefsen og Rikshospitalet, men planen er at de også skal gå på andre linjer.

    CAF Urbos trikk i Oslo sentrum.
    Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no