Hopp til innhold
Ny Oslo-trikk fra CAF
Foto: Sporveien

Sporveien

Oppsummert

Sporveien har effektivisert driften av T-banen og trikkene i Oslo med 1 milliard kroner årlig ved å holde driften samlet og gjøre jobben selv. Konsernsjef Cato Hellesjø tror ikke anbudsrunder kunne gjort det bedre.

  • Nytt signalanlegg for T-bane blir en halv milliard dyrere

    Prisen for nytt T-banesignalanlegg blir over en halv milliard dyrere enn anslått, skriver Avisa Oslo.

    Det kommer frem i et brev fra Sporveien til byrådsavdeling for miljø og samferdsel, som avisen har fått innsyn i.

    Oslos bystyre besluttet å investere i nytt signalsystem i 2019, som opprinnelig skulle koste 5,4 milliarder kroner.

    Kostnadene er nå anslått å bli 5,95 milliarder kroner.

    Ifølge Sporveien skyldes det blant annet høyere lønns- og prisstigning enn forventet (384 millioner kroner) og svekket krone (213 millioner kroner).

  • Splitter nye Oslo-trikker må sendes til Spania for reparasjon

    Tre av de helt nye trikkene i Oslo har vært involvert i ulykker og må sendes tilbake til Spania for reparasjoner.

    – Det er skader i millionklassen, sier pressevakt Jan Rustad i Sporveien til Avisa Oslo.

    Vognene forventes å være tilbake sent i år eller neste år.

    Bildet viser en ny trikk med knust vindu, og en sanntidstavle som henger ut av det knuste vinduet. I bakgrunnen til venstre står en rød bergingsbil.
    Foto: Terje Pedersen / Terje Pedersen
  • Stans og forsinkelser i T-banetrafikken i Oslo

    En vekselfeil førte til stans i begge retninger på T-banelinjene 1, 2, 3 og 4 ved Helsfyr.

    Feilen er nå rettet, og togene kjører igjen som normalt. Men de reisende må regne med større forsinkelser.

    – Uregelmessighetene kommer nok til å vedvare en stund, men det blir jo jobbet aktiv med å få ting på plass.

    Tidligere tirsdag formiddag var det full stans i T-banetrafikken i retning vest.

  • Signalproblemene for T-banen er løst – fortsatt forsinkelser

    – T-banen kjører som normalt, med noen små forbehold.

    Det sier pressevakt i Sporveien Øyvind Brustad.

    En vekselfeil fører til forsinkelser på linjene 2 og 3.

    – I tillegg så vil man nok kunne oppleve, at det forplanter seg noe når de linjene samkjøres med de øvrige linjene nede på Majorstuen.

    Torsdag forrige uke førte signalproblemer til forsinkelser og innstillinger på T-banen i Oslo.

    Det var ventet at det ville vare til mandag formiddag, og signalproblemene er nå fikset opp i ifølge Brustad.

  • Avgått Unibuss-sjef beholder millionlønn

    Øystein Svendsen gikk av som administrerende direktør i Unibuss etter «eget ønske», 2. februar i år.

    Tiden før avgangen var preget av busskaos, og elbusser som sleit på vinterføret i Oslo.

    Ifølge Avisa Oslo går nå Svendsen over i en ny rolle som seniorrådgiver i Unibuss sitt morselskap, Sporveien.

    Avisa har fått innsyn i avtalen mellom selskapene og Svendsen. Her kommer det frem at han beholder sin nåværende lønn på 2,5 millioner kroner ut året.

    Fra 2025 har han en årslønn på 1.8 millioner kroner. Svendsen vil i tillegg få en kompensasjon på 1,25 millioner kroner.

    Avisa Oslo har ikke lyktes å få en kommentar fra Svendsen.

    Skallet mann med gul jakke
    Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no