Hopp til innhold
Grethe Aasved

Nye redningshelikoptre

Oppsummert

16 nye og større redningshelikoptre av typen AW101 SAR Queen fases nå inn i Norge. Men ved flere sykehus, blant annet på Ullevål, UNN og St. Olav, kan de ikke lande på grunn av det kraftige lufttrykket. Helikoptertypen skal erstatte Sea King.

  • Redningshelikoptrene får lande på Ullevål sykehus

    Luftfartstilsynet har gitt tillatelse for landinger på Ullevål sykehus helt fram til 2034.

    Dette gjelder også for ambulansehelikoptre og pasienttransport.

    Totalt tillates det nå at helikoptre letter eller lander ved sykehuset over 3000 ganger i løpet av et år.

    Dermed er det endelig en godkjent landingsplattform for de nye redningshelikoptrene ved Oslo-sykehusene.

    AW101 SAR Queen Redningshelikopter Sykehuset Levanger
    Foto: VEGARD WOLL
  • Slipper helikopterstøy ved nyfødtintensiv

    Nå er det endelig bestemt hvor på Rikshospitalet de nye redningshelikoptrene skal lande.

    Helikoptrene er for store til å lande på dagens plattform.

    I fjor gikk Oslo universitetssykehus (Ous) inn for å bygge en ny rett ved nyfødtintensiven, noe som skapte bekymring hos ansatte.

    Nå har de snudd, og bestemt at den heller skal ligge i skogsområdet bak Rikshospitalet.

    Det er de ansatte glade for, forteller overlege Sverre Medbø:

    – Da blir støyen og vibrasjonene mindre. Så dette er kjempefint, sier han.

    Løsninga som er valgt, vil derimot gi noe mer støy for naboene, ifølge sykehuset.

    Den nye plattformen skal etter planen stå klar i 2025, og ta imot både redningshelikoptrene og ambulansehelikoptre fram til de nye sykehusene i Oslo står ferdige.

    Tidligere i november godkjente Oslo kommune den nye plasseringa, men da hadde ikke sykehuset selv vedtatt løsninga.

    AW101 SAR Queen Redningshelikopter Sykehuset Levanger
    Foto: VEGARD WOLL
  • Oslo-sykehus har fått tillatelse for redningshelikoptrene

    Oslo kommune har gitt Oslo universitetssykehus tillatelse til å lande de nye redningshelikoptrene Sar Queen ved Rikshospitalet.

    Plan- og bygningsetaten (PBE) har gitt midlertidig tillatelse til den mest skånsomme løsningen, H4, som var ønsket av leger, ansatte og pårørende, skriver Dagsavisen.

    I oktober i fjor fikk sykehuset tillatelse til å sette opp en ny plattform for de nye redningshelikoptrene, men da var plattformen plassert rett ved siden av nyfødtintensiven. Det førte til flere protester.

    Protestene ble hørt, og nå har man landet på en ny løsning, et stykke unna nyfødtintensiven. Tiltaket, eller plattformen, er tidsbegrenset og må være fjernet innen utgangen av 2031.

    PBE skriver at de har vurdert fordelene og ulempene opp mot hverandre og mener at det er en klar overvekt av fordeler ved å gi tidsbegrenset dispensasjon.

    Rikshospitalets intensivavdeling for nyfødte

    Her kan det fly støyende helikoptre over taket 500 ganger i året

    ­

  • Varsler ekstraordinær helikoptertrafikk

    Oslo Universitetssykehus skal gjennomføre flere prøveflyvninger med helikopter over Rikshospitalet 26. september.

    Flyvningene vil skje fra kl. 10 til 12.

    Deler av sykehusområdet vil bli sperret av for myke trafikanter og trafikk når helikopteret er i nærheten, fordi løse gjenstander kan virvles opp og skade trafikanter og biltrafikk.

  • Ingen redningshelikoptre på Østlandet i 2023

    De nye redningshelikoptrene vil ikke tas i bruk på Østlandet i 2023.

    Det kommer fram i regjeringas forslag til revidert nasjonalbudsjett.

    Etter planen skulle de nye helikoptrene fases inn på flystasjonen i Rygge i desember i år.

    Men nå er innfasinga utsatt til 2024. Det er ikke spesifisert når i 2024 det vil skje.

    Ingen av sykehusene i hovedstadsområdet kan ta imot de nye redningshelikoptrene.

    I Oslo har konflikter rundt blant annet plassering av plattform på Rikshospitalet forsinka den nye plattformen der. Og på Ullevål kreves det flere tiltak for å tilpasse dagens plattform.

    Når helikoptrene ikke vil tas i bruk fra Rygge i år likevel, vil sykehuset trolig få bedre tid til å få plattformen på plass.

    Samtidig foreslår regjeringa å skyve også på bevilgninger til bygging av nye plattformer til tidligst 2024.

Rikshospitalets intensivavdeling for nyfødte

Her kan det fly støyende helikoptre over taket 500 ganger i året

Oddvar Skaga, fagansvarlig overlege i traumatologi, Ullevål sykehus

Leger slår alarm: Nytt redningshelikopter kan ikke lande på sykehus i Oslo

Overlegene Erik Høiskar (fra venstre) og Nils Oddvar Skaga foran akuttmottaket på Ullevål sykehus. Høiskar har på seg svart bukse og blå skjorte, han har kort, hvitt hår og briller. Skaga har lyst blondt hår og briller. Han har på seg svart bukse, lyseblå t-skjorte og hvit, lang legefrakk. Skaga står med armene i kors, mens Høiskar har armene ned ved siden av overkroppen.

Varsla etter Gjerdrum-skredet: Tilsynssak mot helseforetak etter legenes helikopter-varsko

Grethe Aasved

Ny helikoptertest – sykehusdirektøren mister hjelmen og kastes mot gjerdet

Video fra Luftforsvaret.

Her berges mann fra fjellhylle med Norges nye redningshelikopter

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no