Hopp til innhold
Ny E18 Ramstadsletta
Foto: Statens vegvesen

Ny E18 vest for Oslo

Oppsummert

Byggingen av ny E18 fra Lysaker til Ramstadsletta i Bærum er i gang.

  • SV glad for E18-vraking

    SV er glade for at ny E18 gjennom Asker og Bærum er ute av nasjonal transportplan (NTP) som ble lagt fram av regjeringa i dag.

    – De har åpenbart skjønt galskapen i dette prosjektet, sier Oslo SVs miljøpolitiske talsperson Ola Wolff Elvevold.

    SV og Elvevold mener veien ikke bør bygges.

    – Dette er kanskje ikke siste spikeren i kista, men helt klart den første. For dette prosjektet bør før eller siden gravlegges, sier han.

    Høyre på sin side er derimot skuffa. Asker-ordfører Lene Conradi sier dette:

    – Jeg syns det er utrolig beklagelig at regjeringen skaper usikkerhet og hindrer fremdriften, sier hun.

  • Ny E18 3,2 milliarder kroner dyrere

    Ny E18 i tunnel under Sandvika (bildet) vil koste 15,4 milliarder kroner, viser nye beregninger.

    Det er 3,2 milliarder kroner mer enn den godkjente rammen.

    Planleggingen av ny E18 fra Ramstadsletta i Bærum til Nesbru i Asker ble satt på vent i januar da det ble klart at prosjektet ville bli vesentlig dyrere.

    Siden har Statens vegvesen prøvd å finne løsninger som kan få prisen ned.

    Prosjektsjef Tom Hedalen sier til Teknisk Ukeblad at Vegvesenet nå vil søke om å øke det såkalte styringsmålet.

    – Vi anbefaler å gå videre med opprinnelig løsning, men den er jo for dyr. Så for at det skal være mulig, må vi få godkjent det nye styringsmålet, sier Hedalen.

    Prosjektet er etappe 2 av den omstridte E18-utbyggingen vestover fra Oslo. Byggingen av første del mellom Lysaker og Ramstadsletta er godt i gang.

    e18
    Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
  • Får erstatning etter E18-utbygging

    E18-naboene i Sandviksveien på Høvik får erstatning for ulempene utvidelsen av veien medfører, skriver Budstikka.

    Naboene gikk til sak mot Statens vegvesen, da de mente at støyen ikke var til å leve med. Først tapte de i retten, men nå får de altså erstatning likevel.

    Boligeierne får erstatning basert på hvor mye boligen har tapt i verdi i anleggsperioden, og erstatningssummene varierer fra 800.000 til 4 millioner kroner.

    E18 Høvik
  • Skanska fikk største E18-kontrakt

    Skanska Norge vant kampen om den største kontrakten på ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta i Bærum.

    Det dreier seg om strekningen fra Fornebukrysset (nærmest i bildet) til Strand. Kontrakten er verdt 4,6 milliarder kroner.

    Den omfatter 2,3 kilometer motorvei, deriblant 660 meter av Høviktunnelen, ny veiforbindelse til Fornebu og ny hovedsykkelvei.

    Deler av dette prosjektet er omstridt lokalt. Grunnen er at Statens vegvesen har tatt miljølokket på Strand ut av planen for å spare penger, til protester fra naboer.

    At Strandlokket er tatt ut gjør at en ny plan må vedtas i Bærum kommune.

    Et slikt vedtak vil først bli gjort våren 2024. Naboene på Strand frykter at dette blir en ren skinnprosess når kontrakten først er tildelt.

    I et brev til samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård ba tre velforeninger derfor Nygård om å stoppe anbudsprosessen. Dette kravet har ikke ført fram.

    Prosjektleder for E18-utbyggingen i Statens vegvesen, Tom Hedalen, sier at byggingen i det aktuelle området på Strand uansett ikke starter før i 2025/2026.

    Han sier til NRK at Statens vegvesen vil spare 3–400 millioner kroner på å kutte ut Strandlokket og at lokket ikke lenger er nødvendig etter at Stortinget fjernet bussveien fra prosjektet.

    Illustrasjon av ny E18 Vestkorridoren fra Fornebukrysset og vestover mot Stabekklokket.
    Illustrasjon: ViaNova

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no