Hopp til innhold
Bildemontasje med drepte reinsdyr og Nord-Norgebanen utredningen
Foto: OLE HENRIK KAPPFJELL / Privat, Jernbanedirektoratet

Nord-Norgebanen

Oppsummert

Jernbane fra Fauske i Nordland til Tromsø kan koste over 100 milliarder kroner. I Finland er det planer om å bygge en ny toglinje mellom Rovaniemi og Kirkenes i Finnmark, alternativt til Skibotn i Troms.

  • Nye forutsetninger for Nord-Norgebanen

    – Det er helt nye forutsetninger for Nord-Norgebanen nå enn tidligere, sier sjefingeniør i jernbanedirektoratet Tor Nicolaisen.

    Han er involvert i en ny konsekvensutredningen av Nord-Norgebanen som nå er under arbeid.

    Nytt i denne utredningen er at de står helt fritt når det gjelder trasévalg og byggetrinn.

    Årsaken er blant annet ny og bedre kunnskap om landskap et i området jernbanen kan bygges i.

    Utredningen skal være ferdig i august 2023.

    Nordlandsbanen
    Foto: Rune Fossum
  • Nytt signalsystem på Nordlands jernbane

    Regjeringen prioriterer å videreføre utbyggingen av nytt signalsystem (ERTMS) på jernbanenettet. Det totale anslaget til hele jernbanenettet i 2023 er på 2,3 milliarder kroner.

    Nytt signalsystem på Nordlandsbanen skulle vært tatt i bruk høsten 2022, men er utsatt.

    Dette skyldes at det på grunn av mangel på deler ikke har vært mulig å bygge om togene slik at de kan kjøre på det nye signalanlegget.

    Nordlandsbanen
    Foto: Rune Fossum
  • Kritisk mot jernbaneutredning

    Jernbanedirektoratet gjør for lite for å undersøke konsekvensene av å ikke bygge Nord-Norgebanen. Det mener avsenderne av et åpent brev til direktoratet som kritiserer det pågående utredningsarbeidet. Vidar Eng i Tromskomiteen for jernbane er en av avsenderne. Han mener det vil bli dyrt å unnlate å bygge banen blant annet på grunn av EUs nye miljøpolitikk.

  • Vil ha Nato og EU med på Nord-Norgebanen

    Et selskap som kaller seg Jernbane Nord AS er etablert i Tromsø for å få fortgang på ny jernbane mellom Fauske og Finnmark. Før sommeren skal selskapet ansette minst tre jernbaneeksperter, som i samarbeid med lokale og regionale myndigheter vil arbeide for raskest mulig byggestart på jernbane mellom Fauske og Finnmark, skriver Klassekampen.

    Målet er en startbevilgning i Nasjonal transportplan for 2025.

    – Mens utbyggingen i Nord-Norge har stått stille i 60 år, har svenske myndigheter snart 400 kilometer ny jernbane ferdig i Nord-Sverige, påpeker Terje Traavik, nestleder i styret for Jernbane Nord AS.

    Han ledet tidligere Tromsø kommunes jernbaneutvalg, og skuffelsen var stor da Transportkomiteen på Stortinget i 2019 slo fast at Nord-Norgebanen ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlig. Nå håper initiativtakerne på drahjelp fra EU og Nato.

  • Kjemper for Nord-Norgebanen

    – SV brukte rå politisk makt da penger til ei utredning om Nord-Norgebanen ble tatt inn som en del av forliket i forhandlingene om neste års statsbudsjett. Det sier partiets nestleder, Torgeir Knag Fylkesnes fra Troms. Han mener budsjettposten også er avgjørende for jernbaneprosjektets framdrift. Fylkesråd for samferdsel, Agnete Masternes Hanssen, mener dette er viktig for realiseringa av en jernbane til Troms og Finnmark.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no