De nasjonale prøvene i norsk, matematikk og engelsk for fjerde, nasjonale, tiende klassetrinn har vært omstridt.
Djupedal stanset prøvene i fjor høst for å revurdere dem.
- Vi gjeninnfører prøvene fra høsten 2007. Neste vinter skal brukes til å teste prøvene i skolen, slik at vi er sikker på at verktøyet er godt nok, sier Djupedal til NRK.
- For oss er dette et verktøy for å gjøre skolen bedre.
Dette er ikke et prestisjeprosjekt for oss slik det var for den forrige regjeringen.
Skrivetester droppes
Fra høsten 2007 vil nasjonale prøver altså være i bruk, men da for femte- og åttende klasse.
Kunnskapsminister Djupedal opplyser at resultatene fra prøvene som ble avlagt i fjor vår, skal bli offentliggjort.
Men verken for disse, eller for resultater fra kommende prøver, skal det være mulig å sammenligne og rangere skoler.
- Resultatene vil være tilgjengelige for skolen, elever og foreldre. På nasjonalt nivå vil det også offentliggjøres, men også der vil vi prøve å unngå rangering.
Ikke skrivetester
Nasjonale individuelle prøver i skriving, som går på prøving blant annet av ortografi og grammatikk, blir det imidlertid ikke mer av.
- Prøvene i skriving var det som fikk den mest nådeløse evalueringen av de prøvene som var.
- Vi vil komme tilbake med skriveprøver. Ikke for hver elev, men som utvalgsundersøkelse for å se på hvordan vi som nasjon på ulike klassetrinn har kunnskap om skriving, sier statsråden.
Kommet for å bli
- Dette viser at de nasjonale prøvene er kommet for å bli, sier leder i Utdanningskomiteen på Stortinget, Ine Marie Eriksen (H).
Det var Høyres utdanningsminister Kristin Clemet som fikk innført prøvene det har vært så mye strid rundt.
Eriksen fryktet at prøvene ikke ville bli tatt inn igjen i skolen. Og selv om hun er fornøyd, er hun likevel kritisk til noen av signalene fra Djupedal.
- Jeg er nok skeptisk til at man skal gå over til en ordning der man for noen fag har prøver bare for et lite antall elever.
- Hensikten med nasjonale prøver er å gjennomføre en kartlegging av hver enkelt elev, slik at elevene kan justere seg og bli bedre. Dette forsvinner når det bare blir prøver for et utvalg, mener hun.
Eriksen holder fortsatt på at full offentliggjøring av resultatene er det beste.
- Det er feil at åpenhet rundt hva vi får igjen av pengene som puttes inn i skolen, og hva slags læringsutbytte elevene får, innskrekes og bare når den enkelte skole, sier Eriksen.