Hopp til innhold
NSB-tog på Oslo S
Foto: Bjørn Christian Jacobsen / NRK

Nasjonal transportplan 2022-33

Oppsummert

Nasjonal transportplan er regjeringens store langtidsplan for satsning på samferdsel. Planen oppdateres hvert fjerde år, og i 2021 kommer forslagene for perioden 2022 til 2033.

  • Byrådslederen i Bergen: – Så i utakt som det går an å være

    Byrådsleder i Bergen, Rune Bakervik (Ap) er svært skuffet over Statens vegvesen sitt forslag til ny Nasjonal transportplan.

    – Det var en nedtur av dimensjoner. Det er ikke den inngangen til påsken som noen i vår by ønsker seg, sier Bakervik.

    Han trekker frem Bybanen til Åsane, som ikke er prioritert i den økonomiske rammen med minst penger.

    I den mellomste rammen er det foreslått byggestart i 2032 og i rammen med mest penger er byggestart foreslått i 2030. Dette vil bety at bybanen kan fullføres etter 2036.

    – På mange måter har dagen i dag vært et paradoks av dimensjoner. Tidligere i dag fikk vi presentert Bybanen til Åsane. Så går det to timer, så blir vi kjent med transportetatenes prioriteringer. Der beviser Statens vegvesen en gang for alle at de lever i en helt annen tid. De er så i utakt som det går an å være med sine prioriteringer, og det provoserer meg.

    Byrådslederen er tydelig på at Bergen trenger tre ting:

    – Bybanen, Nordhordlandstunnelen og K5; selve «dødsveien».

    Rune Bakervik
    Foto: Valentina Baisotti / NRK
  • Fylkesordfører i Vestland om E16-nyheten: – Tidenes skuffelse

    Fylkesordfører i Vestland, Jon Askeland (Sp) er på Voss i forbindelse med Vossajazz samtidig som nyheten om at vegvesenet ikke prioriterer E16 mellom Bergen og Voss i forslaget til ny Nasjonal transportplan.

    Han legger ikke skjul på at nyheten har ødelagt humøret.

    – Det er så sjokkerende at jeg har problemer med å finne ord på mitt sinne. Dette var tidenes skuffelse etter alt vi har gått gjennom til nå.

    Fylkesordføreren har en klar beskjed til regjeringen;

    – De må se vekk fra vegvesenet sitt forslag om å utsette prosjektet. Det skal realiseres i første periode, punktum.

    Jon Askeland
    Foto: Leif Rune Løland
  • Voss-ordfører om NTP-forslag: – Veldig skuffet

    Ordfører i Voss, Hans-Erik Ringkjøb (Ap) er skuffet over at E16 mellom Bergen og Voss ikke ble prioritert i Statens vegvesen sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP).

    – Det viser at nok en gang har samfunnsnytte og økonomiske modeller trumfet liv og helse og det som er viktig for folk i hverdagen. Jeg håper ikke dette blir stående når den politiske behandlingen har blitt gjennomført, sier Ringkjøb til NRK.

    – Mange ble skuffet da prosjektet heller ikke fikk penger i statsbudsjettet. Hvordan er det å se at det ikke blir prioritert?

    – Det er uforståelig. Både vi lokalpolitikere, regionalpolitikere og de som bruker veien tror jeg bare rister oppgitt på hodet. Vi har mobilisert bredt for ny vei og bane, så de organisasjonene og medspillerne er klare. De vil bare rykke ut på nytt igjen for å løfte dette opp slik at det blir prioritert.

    Ordfører i Voss, Hans-Erik Ringkjøb (Ap)
    Foto: Oddgeir Øystese
  • E134 Røldal – Seljestad har høg prioritet i nytt forslag

    I Statens vegvesen sitt nye forslag til nasjonal transportplan (NTP) har E134 Røldal-Seljestad høg prioritert. I forslaget blir strekninga trekt fram som eit av dei prosjekta som kan realiserast eller startast opp i løpet av dei næraste seks åra.

    Når det gjeld samfunnstryggleiken meiner Vegvesenet at utbygginga av strekninga vil ha stor verdi for koplinga Røldal – Odda, og kan vera viktig for akuttberedskapen ved Odda sjukehus.

  • Bybane til Åsane må vente i forslag til NTP

    Statens vegvesen har i dag levert sitt forslag til ny Nasjonal transportplan (NTP).

    I planen prioriteres prosjekter ut fra tre ulike økonomiske rammer.

    I rammen med minst penger er ikke Bybanen til Åsane prioritert. I den mellomste rammen er det foreslått byggestart i 2032 og i rammen med mest penger er byggestart foreslått i 2030. Dette vil bety at bybanen kan fullføres etter 2036.

    For at bybanen til Åsane skal bygges, må Fløyfjellstunnelen på E39 forlenges. I de to rammene med mest penger er byggingen foreslått startet i 2027 og 2029. I rammen med minst penger er prosjektet ikke prioritert.

    – Hordfast prioriteres høyere enn Bybanen til Åsane. Det er et hån mot klima, natur, sunn fornuft og fremtidige generasjoner, sier gruppeleder i MDG i Bergen, Thor Haakon Bakke.

    I dag la Bergen kommune frem en revidert plan av den nye bybanetraséen.

    Bybanen over Bryggen, illustrasjon 2022 reguleringsplanen
    Illustrasjon: Bergen kommune/Miljøløftet

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no