Hopp til innhold
Illustrasjonsbilde av aviser. Papiraviser.
Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Medietall 2015

Oppsummert

Mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i 2015, til tross for en økning i digitale opplag på 52 prosent, ifølge tall fra Mediebedriftene.

  • Lokalaviser mister lesere

    De lokale dagsavisene falt 5,7 prosent i opplag fra 2014 til 2015, viser tall fra Mediebedriftene og Landslaget for lokalaviser. Papiropplagene falt med 7,6 prosent, mens de digitale opplagene gikk i motsatt retning med en vekst på 78,8 prosent.

  • Færre leser magasiner

    Magasinenes opplag falt med 6,2 prosent i fjor. Lesertallet gikk tilbake 8,4 prosent fra 2014 til 2015, viser tall som Mediebedriftene la fram tirsdag. Noen magasiner, deriblant Hjemmet og Vi Menn, økte antall utgivelser i fjor.

  • Opplagstallene sank med 2,5

    Mediehusenes totalopplag sank med 5,2 prosent i 2015, til tross for en økning i digitale opplag på 52 prosent, ifølge Mediebedriftene.

Mediebedriftenes Landsforening legger fram medietall for 2015.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no