Hopp til innhold
Nedbemanning i Amedia
Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

Mediekonsernet Amedia

Oppsummert

Norges nest største mediekonsern, Amedia, blir solgt. Det har 2400 ansatte. Det eier 62 abonnementsaviser over hele landet. LO har de siste årene eid 35,65 prosent av aksjene, mens Telenor har eid mest med 44,2 prosent.

  • Dårlegare resultat for Amedia

    Mediekonsernet Amedia hadde eit driftsresultat på 370 millionar kroner i fjor, melder selskapet i ei pressemelding. Det er ein nedgang på 254 millionar frå 2021.

    Visekonsernsjef Gisle Torheim seier delar av fallet skuldast planlagde satsingar, men at også dei har merka dei økonomiske nedgangstidene.

    Amedia hadde også ein vekst i digitale abonnement i 2022. Over 60 prosent av abonnentane er no heildigitale. I tillegg auka dei digitale annonseinntektene med 8 prosent i fjor, som no utgjer 56 prosent av dei totale annonseinntektene.

  • Full ansettelsesstopp i Amedia-konsernet

    Amedia-konsernet innfører midlertidig ansettelsesstopp. Samtidig tilbyr de gavepensjon til ansatte mellom 62 og 66 år.

    De ansatte ble informert om beslutningen via en intern melding fra kommunikasjonssjef Hallgeir Westrum torsdag, skriver Journalisten, som meldte om saken først.

    Årsaken oppgis å være økende kostnader kombinert med et svekket annonsemarked og svakere vekst i netthandelen enn forutsatt.

    Amedia-konsernet eier både Nettavisen og en rekke lokalaviser over hele landet.

    Kommunikasjonssjef i Amedia, Hallgeir Westrum, bekrefter overfor Medier24 at det er gått ut melding om sparetiltak.

    – Vi gjør noen grep for å ha mer kontroll på kostnadsutviklingen, sier Westrum.

    (NTB)

  • Amedia: Dataangriperne samarbeidet med Hive

    For et halvt år siden ble Amedia rammet av et alvorlig dataangrep.

    Angriperne skal ha samarbeidet med løsepengeaktøren Hive, opplyser selskapet i en pressemelding.

    – Dette er en av verdens største og mest avanserte grupper som tjener store svarte penger på å lage skadevare, og legge til rette for bruk av løsepengevirus, sier Stein Damman, sikkerhetssjef i Amedia.

    Bekreftelsen er basert på hvordan angriperen opererte, og informasjonen de la fra seg i løsepengebrevet, heter det i pressemeldingen.

    Damman legger til at Amedia nå velger å dele denne informasjonen fordi det har gått såpass lang tid siden angrepet.

  • Dataangrepet på Amedia kostet selskapet rundt 30 millioner kroner

    Dataangrepet mot Amedia i desember i fjor kostet selskapet om lag 30 millioner kroner. Cirka halvparten er knyttet til tapte abonnements- og annonseinntekter.

    Resten av kostnadene var knyttet til selve den tekniske håndteringen av dataangrepet, og til konsekvensene av driften i etterkant av angrepet. Driften var da mer kompleks ettersom flere datasystemer var nede, sier finansdirektør og visekonsernsjef Gisle Torheim til Kampanje.

    – Selv om 30 millioner kroner er en betydelig sum, så kunne kostnadene blitt langt større. I Amedias organisasjon og med våre samarbeidspartnere ble det lagt ned en stor ekstrainnsats, for å både begrense skadene, og for å så raskt som mulig komme tilbake i normal drift, og det er jeg stolt av, sier han.

    Det var 28. desember i fjor at Amedia ble rammet av et alvorlig dataangrep. Angrepet rammet spesielt produksjon av papiravisene og det på verst tenkelig tid i den rolige romjulsperioden, ifølge Amedia.

    Angrepet førte til at Amedias papiraviser i en kort periode ikke kom ut, og muligheten til å selge abonnement falt bort i store deler av januar. Amedias nettaviser var imidlertid ikke berørt og publiserte som normalt.

    (NTB)

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no