skilleBanner kroningsjubileet skille_slutt
kommentar_3_1_banner
Her er du: NRK.no > Nyheter > Kommentar Sist oppdatert 16:09
NRK Nyheter
Tlf: 23 04 80 00
Faks: 23 04 71 77
nettnyheter­@nrk.no
Adresse: 0340 Oslo

Publikumsservice
Tlf: 815 65 900
info@nrk.no


Nyhetsredaktør:
Rune Nøstvik
Ansvarlig redaktør NRK.no: Are Nundal

Tips NRK Nyheter:
nyheter@nrk.no
Tips alle nyhets­redaksjonene
Tlf: 23 04 80 00

 
Kommentar:

Al Hurra for Bush

Med lansering av to ny arabiske satellittkanaler er USA og Saudi-Arabia blitt direkte deltakende i den pågående TV-krigen i Midt-Østen. Økt konkurranse kan bidra til mer pressefrihet i arabiske land, men da må kanaleierne innta helt andre motiver enn gamle politiske hensikter og mål.

Publisert 17.02.2004 18:22.
Av Atta Ansari

Gamle kanaler

Mens Al-Jazeera kom på det internasjonale TV-kartet under den USA-ledede krigen mot Afghanistan, ble lanseringen av Al-Arabiya framskyndet på grunn av den siste Irak-krigen. Samtidig finpusset også Al-Manar sine journalistiske ambisjoner og kastet seg inn i kampen om arabiske TV-seere. Mens Al-Manar er sponset av Hizbollah, er Al-Arabiya finansiert hovedsaklig av rike saudi-arabere.
Al-Ikhbariya fikk Saudi-Arabias første kvinnelige nyhetsoppleser


Selv om Al-Jazeera fortsatt eies av den rike emiren i Qatar, har vi ennå tilgode å se eksempler på emirens innblanding i kanalenes journalistiske valg og profil. Det var Al-Jazeera som virkelig satte den arabiske pressefriheten på dagsorden med sine debattprogrammer og fortløpende nyhetsdekning fra hele verden. Kanalen drives av erfarne journalister, og flere av dem har også lang erfaring fra å jobbe for engelske og franske medier.

Saudi-kanal

Allerede under Irak-krigen innså flere stater at lignende motkonsepter som Al-Jazeera kunne tjene deres politiske hensikter. Lanseringen av Al-Ikhbariya den 10. januar var derfor ingen overraskelse, men likevel en historisk begivenhet på flere måter.

Med Al-Ikhbariya fikk Saudi-Arabia sin første kvinnelige nyhetsoppleser og sin første nyhetskanal med et nettverk av korrespondenter over hele landet og i utlandet. Samtidig fikk den saudiarabiske staten en gedigen propagandamaskin for å motvirke sitt dårlige rykte. Al-Ikhbariya skal om kort tid ut på det arabiske markedet og konkurrere med de andre satelittkanalene.
Fra Al Hurras studio


Direktør for Al-Ikhbariya Mohammad Barayan håpet på selve lanseringen at hans kanal blir en motvekt til usannheter som amerikanske medier til stadighet slenger ut om hans land. Han mener at amerikanske medier ubegrunnet beskylder Saudi-Arabia for ikke å motarbeide islamsk ekstremisme og kvinneundertrykking.

USA-kanal

Den lenge bebudede TV-kanalen, som skulle sponses av USA, ble lansert sist lørdag. Al Hurra skal satse på både nyheter, debattprogrammer, underholdning og programmer om vitenskap. Kanalens arkitekter håper å vinne den arabiske opinionen til fordel for USA og gi Al-Jazeera konkurranse.

Foreløpig kan kanalen sees i noen få land, men innen et halvt år vil den være tilgjengelig både i Irak og de andre arabiske landene. Omlag 200 journalister med arabisk og amerikansk bakgrunn jobber sammen for den amerikanske drømmen; demokratisering av Midtøsten. Kanalen skal appellere til unge seere og har fått bevilget 62 millioner dollar av Kongressen for det første året.

Al Hurra betyr "den frie", og det ble sendt et eksklusivt intervju med president George Bush ved lanseringen. Kanalen blir allerede nå sett på som en propagandamaskin for den amerikanske presidenten. Svært får arabere vedkjenner seg å ha sett på kanalen.

Men selv om president Bush flere ganger i sitt intervju sa at han ønsker demokratiske endringer i de arabiske landene, har folk flest vanskelig for å tro ham. Hvis Bush mener det han sier, kan han gjerne begynne med å løse konflikten mellom Israel og palestinerne, har flere arabiske politiske kommentatorer skrevet.



Siste saker:

 
Podkast. Ta med deg programmet
50 SISTE NYHETER
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no