skilleBanner kroningsjubileet skille_slutt
kommentar_3_1_banner
Her er du: NRK.no > Nyheter > Kommentar Sist oppdatert 16:09
NRK Nyheter
Tlf: 23 04 80 00
Faks: 23 04 71 77
nettnyheter­@nrk.no
Adresse: 0340 Oslo

Publikumsservice
Tlf: 815 65 900
info@nrk.no


Nyhetsredaktør:
Rune Nøstvik
Ansvarlig redaktør NRK.no: Are Nundal

Tips NRK Nyheter:
nyheter@nrk.no
Tips alle nyhets­redaksjonene
Tlf: 23 04 80 00

 

Høytid som salgskonsept

Forretningsdesignet ”Jul” og ”Halloween” har fått et godt grep rundt månedene oktober, november og desember, og ødelagt det vakre ved både julaften og allehelgensdag.

Publisert 02.11.2001 14:38. Oppdatert 05.11.2001 10:55.
Av Per Olav Reinton

Jeg ønsker meg et land hvor pengene ikke er religion - for selv hedninger kan foretrekke en madonna med barn framfor jula som forretningsidè.

Julemusikk i hyllemetre

Plata ”Det er jul” med Bodil Arnesen er først ute på bordet mitt – her gjelder det å være ute før rushet. Salget er begynt. Og snart tenner forretningene alle lys.

Det er musikken som er først ute, her som ellers. Julesanger er blitt en egen sjanger, med egne hyller i butikkene, på linje med jazz, pop og verdensmusikk.

Så er det konsertturnèene. Avisene annonserer nå kirkekonsertene. Kirker har et stort kommersielt potensiale i juletida, og popartistene samler seg i små grupper og turnerer med tradisjonelle sanger fra kirke til kirke, og fra bedehus til bedehus, til oppbyggelig glede for en befolkning som gjerne lar seg bevege i en mørketid.

Muterte tradisjoner

Fortsatt baker vi pepperkaker, akkurat som i middelalderen. Den gangen brukte en ingefær i alt, og alt krydder ble kalt pepper. Og fortsatt dukker det opp et Jesus-barn i en og annen krok, som et minne fra en forgangen tid.

Men umerkelig skjer det mutasjoner i tradisjonene. Grøten fra middelalderen er blitt lutefisk. I stedet for nissen på låven, har vi fått Santa Claus – en av vår tids mest framstående fremmedarbeidere – som holder til i butikkene. Santa Claus har klimatisert seg gjennom årene, tilpasset seg nordisk miljø, og fjernet seg fra sitt tyrkiske opphav - biskop Nikolas - som hjalp de fattige med anonyme gaver.

Småjenter tigger sjokolade

Alt dette bør vi selvfølgelig være glade for. Det tar tankene bort fra det som er fælt, og inspirerer noe av det beste hos folk – gleden ved å gi.

Men i løpet av de siste dagene har jeg hatt besøk av flere dusin småjenter utkledt som spøkelser. De hadde med seg store poser og krevde sjokolade. Naboen var ikke hjemme denne uka, og døra hans ble griset til med egg. Det er tradisjonen i Halloween, og jentene fulgte den. De snakket til og med amerikansk.

Dette nye representerer et nytt forretningsdesign. Enkelte forretninger regner med like stor omsetning under Halloween som i jula, i følge Dagens Næringsliv. Mannen som driver Halloween Productions forteller at han har både ølmerket Budweiser og Coca Cola i ryggen.

- Jeg var innom Freia for å få dem til å komme opp med et eget Halloween-godteri. De sa nei - noen er ganske seine til å våkne opp, sier mannen.

Og takk for det. Vi har ikke fått noe halloweengodteri fra Freia i år. Jeg håper vi slipper neste år også

Av Per Olav Reintin
Lørdagskommentaren NRK P2, 3. november 2001




Siste saker:

 
Podkast. Ta med deg programmet
50 SISTE NYHETER
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no