Helsetopp ber matvarebransjen slutte å reklamere for usunne varer
Myndighetene og matvarebransjen må samarbeide bedre, så det blir en endring i nordmenns helse, mener statssekretær.
Ellers vil ikke helsevesenet klare å stå i utfordringene, er budskapet fra statssekretær Ole Henrik Krat Bjørkholt (Ap) i Helse- og omsorgsdepartementet. Han deltok i en paneldebatt med aktører i matbransjen hos Fafo torsdag
– Reklame for ostepop og baconpølse – vi må snakke om det. «Tre for to sjokoladeboller» og så videre, vi må snakke om det. Hvis det ikke skjer en endring der, så nordmenns BMI fortsetter å gå opp, og vi ser at antall eldre går opp, og vi i tillegg skal bli sykere, så vil ikke helsevesenet klare å stå i dette.
Bjørkholt sier Helsepersonellkommisjonens rapport tydelig vil tegne opp et bilde av at Norge vil slite med at veksten i helsepersonell er for lav sammenlignet med veksten i antall eldre. Da må befolkningen bli sunnere, påpeker Bjørkholt. Markedsføring av usunne produkter er et av grepene Bjørkholt trakk fram.
Han deltok i debatt etter at Fafo la fram evaluering av «Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold».