Hopp til innhold

Håper mastedebatt gir flere turister

Turistnæringa i Hardanger tror neste sommer blir ekstra bra etter mye PR i år.

Marit Stadheim Boor

Marit Stadheim Boor i Destinasjon Eidfjord håper slike bilder på TV-skjermen og i aviser vil lokke turister til området.

Foto: Pressefoto

– Jeg håper all medieoppmerksomheten vil gi et puff til mange nordmenn som har tenkt på å besøke Hardanger lenge. At de nå endelig tar den turen, sier Marit Stadheim Boor i Destinasjon Eidfjord.

Turistbransjen i Lofoten har allerede merket økt pågang etter oljedebatten.

Hardanger høyspenning - Bevar Hardanger

Vern av vakker natur har stått i sentrum i mastedebatten.

Foto: Bevar Hardanger

– Flere har sagt at de følte de måtte komme til Lofoten før det eventuelt skjer noe, sier Tordis Berre som driver Ramberg Gjestegård ved Flakstad.

Marit Stadheim Boor håper det samme slår til hos henne. Hun tror alle medieoppslagene vil minne folk på at Hardanger er et vakkert område man bør dra til.

– Vi kan få en effekt som den i Lofoten her også, noe jeg selvfølgelig håper, sier hun.

LES OGSÅ:

– Kjempebra reiselivsreklame

Trond Blindheim

Reklameforsker Trond Blindheim.

Foto: Markedshøyskolen

Et søk i mediearkivet Atekst gir 605 treff på "Hardanger" og "kraft" de siste to åra. "Lofoten" og "olje" gir over fire tusen treff. Dette er bare i norske papiraviser, alle innslag i radio, TV og på nett kommer i tillegg.

Reklameforsker og rektor på Markedshøyskolen Trond Blindheim sier turistnæringa på de to stedene er vinnere uansett hvordan debatten ender:

– Motstanderne av utbygging henter fram de gode argumentene om hvor fint og vakkert det er, og det skaper en fordelaktig, emosjonell innstilling hos publikum. Og de som vil bygge ut er gjerne helt enige i at naturen er vakker og at man skal gjøre alt for å ikke ødelegge den.

Han anslår at stedene har fått gratisreklame for 50-60 millioner kroner.

– Det vil gjøre at flere tar turen, slår han fast.

– Ikke noe mål

Hans Jørgen Andersen

Reiselivsdirektør Hans Jørgen Andersen i Destinasjon Hardangerfjord.

Foto: Privat

Reiselivsdirektør Hans Jørgen Andersen i Destinasjon Hardangerfjord tror ikke bransjen har fyrt opp under debatten for å få mer PR, flere turister og mer penger.

– Det har ikke vært noe mål for oss. Men vi håper at flere blir så nysgjerringe at de sommeren 2011 vil komme hit, det må vi innrømme, sier han.

Marit Stadheim Boor i Destinasjon Eidfjord synes det er helt greit å tjene penger på debatten som går.

– Man gjør jo alt man kan for å få gratisreklame, selvfølgelig. Vi lever av turisme, sier hun.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no