Hopp til innhold
Vogntog sperret E18
Foto: Glenn Thomas Nilsen

Godstransport

Oppsummert

Til tross for politisk vilje til å satse på godstrafikk på jernbanen, er det lastebiltrafikken som øker mest. Dette er ikke veiene bygd for, sier Vegvesenet i en ny utredning.

  • Slår alarm om godstransport på vegane

    «Alle» vil ha meir miljøvennleg frakt av gods på sjøen. Men i staden blir det meir tungtransport på vegane. Tal frå Bergen hamn viser at det i dag kjem ti gonger så mykje gods til bergensregionen via asfaltvegen som via sjøvegen.

    Vegnettet er ikkje bygd for dette, slår Vegvesenet fast i ei ny utgreiing.

  • Størst økning i godstransporten på Nordlandsbanen

    Godstrafikken på jernbanen øker, skriver Bane Nor i en pressemelding.

    I 2022 gikk varetransporten på Nordlandsbanen opp åtte prosent og er den strekningen med størst økning.

    Totalt gikk godstrafikken opp med to prosent for hele landet. Utviklingen i 2022 er på et lavere nivå enn i 2021, men trenden er fortsatt positiv.

    – Vi mottar tydelige signaler fra transportnæringen om at økt bruk av jernbane er sterkt ønskelig. Hovedgrunnen kan relateres til miljø og klima, spart energi og sjåførmangel, forteller Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane Nor.

    Ofotbanen hadde en nedgang i godstransporten på fire prosent. Reduksjonen henger sammen med en nedgang i frakt av malm, opplyser Bane Nor.

    Video Ofotbanen
    Foto: Nyhetsspiller
  • Stadig mer gods fraktes med jernbanen

    Godstrafikken på jernbanen fortsetter å øke. Hittil i år har det vært ei økning på 8 prosent på landsbasis, og hele 12 prosent på Nordlandsbanen.

    Og interessen er sterkt stigende, ifølge Bane Nor:

    Godsselskapene har søkt om å få frakte 30 prosent mer varer med tog neste år, sammenligna med 2022.

    Samtidig ønsker stadig flere selskaper å frakte varer på tog. De siste fire årene har antallet transportører doblet seg.

    Nesten en tredjedel av Norges klimagassutslipp kommer fra transportsektoren. Her er veitrafikken en stor forurenser, mens kun 0,1 prosent kommer fra jernbane, ifølge Bane Nor.

    – Det har derfor en god effekt for klimaet når en større andel av godstransporten flyttes fra trailere til tog. Dette er gode nyheter for klimaet og miljøet og for trafikksikkerheten på veiene, sier godsdirektør i Bane Nor Oskar Stenstrøm.

    Han sier det på grunn av kapasitetsutfordringer dessverre er ei grense for hvor stor veksten i godstrafikken kan bli.

    – Persontog kjører fortere enn godstog, men kan ikke kjøre forbi på enkeltspor. Med lange kryssingsspor og dobbeltspor kan vi sette inn flere godstog uten å sprenge kapasiteten. Det fordrer ikke bare politisk vilje, men også solide investeringer, sier Stenstrøm.

    Godstransport på Nordlandsbanen
    Foto: Sigurd Steinum / NRK
  • Jernbanen fraktet færre passasjerer, men mer gods i fjor

    41,4 millioner passasjerer reiste med tog i Norge i fjor. Det er 3 prosent færre enn året før. Sammenlignet med 2019 var nedgangen 49 prosent, ifølge SSB.

    Ifølge nye tall fra Statistisk sentralbyrå ( SSB ) hadde persontrafikk med tog bare halvparten så mange passasjerer sammenlignet med før nasjonale og lokale tiltak ble innført for å håndtere koronasituasjonen.

    Det var den grensekryssende togtrafikken som var hardest rammet. Her var det en nedgang i antall passasjerer på 96 prosent fra 2019 til 2021.

    Fra 4. kvartal i fjor viser statistikken en passasjervekst som følge av gjenåpningen i september – fram til nye nasjonale tiltak ble innført i desember.

    Økning var det derimot i godstransporten. Totalt ble det fraktet 37,6 millioner tonn på norsk jernbane. Det er en økning på 2 prosent. (NTB)

  • Mer gods ble fraktet med båt og tog

    Transporten av gods innenlands falt 1,5 prosent fra 2018 til 2019. Transport i lufta og på veien gikk ned, men det var en økning til sjøs og med jernbane. Ifølge SSB har godtransporten med tog målt i tonn økt med nesten 90 prosent fra 2010 til 2019.

Situasjonen for godstransport på jernbane er alvorlig. Flere frykter at godstransport på sørlandsbanen blir lagt ned. 
I et felles brev til samferdselsministeren krever flere at det innføres et driftstilskudd på 150 millioner kroner årlig.
Mindre gods fraktes med tog

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no