Helsedirektoratet og Vegdirektoratet foreslår at eldre kan kjøre bil til de er 80 år før de trenger helseattest fra fastlegen for å få førerkortet fornyet. I dag er grensen 75 år.
Et nytt førerkortdirektiv som er på trappene i EU, kan gi en aldersgrense på 21 år for flere populære biler, blant annet Tesla Y.
I det nye førerkortdirektivet kan det bli aktuelt å dele det vanlige førerkortet, klasse B, inn i B og B+. I så fall er det kun B+ som gir grønt lys til å kjøre biler på over 1800 kg., skriver Nettavisen.
For å få denne førerkortklassen, må man være minst 21 år gammel, og hatt førerkort i mer enn to år.
Andre populære bilmodeller som veier mer enn 1800 kilo, er Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og Volvo XC40.
Statens vegvesen avslørte i fjor 18 personer fra hele landet som forsøkte å jukse på teoriprøven. Straffen er nå opptil ett års karantene.
Jukserne brukte jukselapper, mobiltelefoner eller lot andre ta prøven for seg, og dette blir straffet ulikt.
– I ti av sakene mistenkte vi at juksingen var organisert med profesjonelle bakmenn. De fikk elleve måneders karantene, sier Lill Tove Amundsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen i en pressemelding.
De andre åtte som ble tatt, fikk mellom fem og elleve måneder karantene. Elleve av de 18 sakene ble politianmeldt.
– Vårt mål er at ingen skal bli drept eller hardt skadd i trafikken. Derfor jobber vi aktivt for å avsløre juks for å sikre at sjåførene har den teoretiske kunnskapen som trengs for å ferdes trygt i trafikken, sier Amundsen, som likevel erkjenner at det trolig er store mørketall.
I 2020 ble karantenetid for å jukse på teoriprøven utvidet. Tidligere fikk kandidatene bare to uker karantene hvis de jukset, men nå kan de få mellom tre og tolv måneder karantene.
Alle de fem hovedområdene av landet er representert, med ni juksere på Østlandet, to i Nord-Norge, to i Midt-Norge, tre på Vestlandet og to på Sørlandet.
Fleire tusen nordmenn har ikkje fornya førarkortet
Frå nyttår gjeld ikkje dei gamle plastlaminerte førarkorta lenger. Men framleis er det rundt 20.000 nordmenn som ikkje har fornya førarkortet, opplyser Statens vegvesen til ABC Nyheter. Dersom nokon køyrer med utgått førarkort, kan ein få eit gebyr på 500 kroner.
I Oslo har andelen som tar førerprøven med automatgir, økt fra 32 prosent i 2018 til nærmere 70 prosent i 2022, viser tall fra Norges Trafikkskoleforbund.
På landsbasis tar flertallet førerprøven på automatgir.
På få år har bilen gått fra å være et mekanisk verktøy til å bli en avansert datamaskin. Det påvirker førerrollen, sier administrerende direktør Rolf Gregersen i Norges Trafikkskoleforbund.
157.970 ganger kjørte noen opp for å få førerkort i Norge i 2022. Etter kraftig økt ventetid under koronapandemien, er man nå tilbake til normalen mange steder.
– Det er fortsatt stor pågang etter prøver i de større byene, men vi jobber iherdig med å redusere ventetiden både der og i resten av landet, sier avdelingsdirektør Heidi Herbst i Statens vegvesen i en pressemelding.
Ifølge pressemeldingen er normalnivået på drøyt fire uker ventetid.
79 prosent av førerprøvene – 124.460 – er bestått. Det var rekordmange oppkjøringer i fjor, 18.570 flere enn i normalåret 2019.
98.459 kandidater sto på første forsøk. I tillegg ble det gjennomført 967 kjørevurderinger – i forbindelse med helseproblemer eller for politiattest. Det ble også gjennomført 197.930 teoriprøver, hvorav 60 prosent fikk bestått. Dette er en liten nedgang fra 2021, men en økning fra 2019.