Inger Lise Blyverket er direktør i Forbrukerrådet
Foto: Forbrukerrådet

Forbrukerrådet

Oppsummert

Bruktbilkjøp og reiseselskapene dominerer klagetoppen hos Forbrukerrådet etter koronaåret 2020. På topp ruver bruktbilkjøp. Deretter kommer flyselskapene, der Norwegian og SAS har flest misfornøyde kunder.

  • Ber om momsfritak på reparasjoner

    Forbrukerrådet ber myndighetene om å innføre momsfritak på reparasjoner. De mener det vil gjøre det mer attraktivt å reparere enn å kjøpe nytt.

    – For oss kommer det ikke som en overraskelse at pris fortsatt en den desidert vanligste årsaken til at forbrukere ikke reparerer produktene sine. I mange tilfeller er det rett og slett så dyrt å reparere at det virker mer hensiktsmessig å kjøpe nytt, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, i en pressemelding.

  • Mener mobilkunder er for trofaste

    Forbrukerrådet mener kundene er for trofaste og sier at mange betaler for mye for mobilabonnementet sitt.

    En av to sier det er minst to år siden de byttet mobilabonnement. Sjansen for at du betaler mye for lite, er stor, mener Forbrukerrådet.

    Kun én av fire oppgir at de har byttet abonnement siste året. Halvparten sier de ikke har byttet de to siste årene eller aldri har gjort det, viser en undersøkelse YouGov har gjennomført på vegne av Forbrukerrådet.

    – Vi tror mange ville bli overrasket hvis de sjekker tilbudene som finnes. Her er det store variasjoner i både pris og størrelse på datapakkene, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket.

  • Vil forby overvåkningsreklame

    I en ny rapport tar Forbrukerrådet oppgjør med det de kaller «overvåkningsbasert reklame», noe de ønsker å forby, skriver NRKBeta.

    55 organisasjoner i Norge og utlandet, skal sende brev til beslutningstakere om å vurdere et forbud mot overvåkningsbasert reklame.

    – Dette er et tydelig signal om at mennesker ikke skal bli utsatt for overvåkning for at produsenter av varer og tjenester skal drive med markedsføring, sier direktør Inger Lise Blyverket til NRK.

    Overvåkningsbasert reklame er reklame som er skreddersydd etter hva bedrifter vet om oss.

    Blyverket mener man har bygget en forretningsmodell som bryter med felleseuropeiske personvernlover.

  • Skylder kundene over en milliard

    SAS mener at forbrukerne ikke hadde krav på erstatning for avlyste reiser under pilotstreiken i 2019. Forbrukerrådet er uenig, nå får de støtte av EU-domstolen. Ifølge anslag fra SAS dreier det seg om 1,18 milliarder kroner.

    Når et flyselskap avlyser reisen din, er det regler for hva du har krav på. Du skal kunne få tilbake det billetten kostet, men det kan også være snakk om tilleggserstatning. Det får du imidlertid ikke hvis årsaken til kanselleringen er noe flyselskapet ikke rår over, som uvær eller opptøyer.

    SAS har ment at de ikke kan noe for at det blir streik, og derfor ikke skal utbetale erstatning til streikerammede passasjerer, etter pilotstreiken i 2019. Forbrukerrådet har imidlertid ment at en streik ikke er en ekstraordinær hendelse.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no