Hopp til innhold
Fisk ligger i en frysedisk
Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Fiskeri og havbruk

Oppsummert

2016 var et rekordår for eksport av norsk sjømat, hvor det ble eksportert norsk sjømat for 91,6 milliarder kroner. I 2017 har Norges eksportert av sjømat hatt en stor økning fra samme periode i fjor, og ligger an til et nytt rekordår.

  • Rekeprisen over 300 kroner

    Høy dieselpris gjør at utsalgsprisen for reker har skutt i været og ligger nå på rundt 300 kroner. Det har igjen ført til nedgang i salget. Fiskerne er misfornøyd med at de ikke har fått noen kompensasjon for økte drivstoffutgifter. Den tøffe situasjonen for rekefiskerne merkes over hele Sør-Norge, ifølge leder av Norges Fiskarlag, Kåre Heggebø.

  • Ber garnfiskere i Finnmark vise aktsomhet

    Fiskeridirektoratets Sjøtjeneste har registrert fiskefartøy med bifangst av store mengder kongekrabbe i garna i Finnmark. Sjøtjenesten ber alle som skal fiske i fjordene i Finnmark om å vise aktsomhet ved setting av garn for å unngå neddreping av kongekrabbe.

    Kongekrabbe i fiskegarnet
    Foto: Jo Dikkanen
  • Vil vurdere fremtidig fangst av snøkrabbe

    Nærings- og fiskeridepartementet vil ha en helhetlig vurdering av fremtidig fangst av snøkrabbe. Nå skal Fiskeridirektoratet se på reguleringen av deltakelsen i fangsten.

    Bjørnar Skjæran, fiskeri- og havminister
    Foto: Gisle Jørgensen
  • 10 millioner til forskning på fisk og havvind

    Regjeringen gir 10 millioner ekstra til Havforskningsinstituttet i Revidert nasjonalbudsjett. Midlene skal brukes til å styrke kunnskapen om effektene både vindkraft og havbruk til havs har på fiskeriene, forteller Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) til NTB.

    Målet er å finne løsninger som er basert på et godt kunnskapsgrunnlag, og som fortsetter å skape vekstmuligheter for havnæringene i tiden fremover.

    – Vi må vite mer om hvordan nye og eksisterende næringer påvirker hverandre og økosystemene. Næringer som allerede bruker havet skal være trygge på at de ikke skal fortrenges, sier Skjæran til NTB.

  • Vurderer sanksjonar mot avrenning

    Hvert år havner betydelige mengder smeltevann fra fisketransport på vegene i Norge.

    – Tross i jevnlige møter med sjømatnæringen, Mattilsynet, politiet og Norges Lastebileier-Forbund har det ikke vært noen forbedring, skriver samferdselsdepartamentet i en pressemelding.

    Statens vegvesen skal derfor vurdere sanksjoner for å hindre avrenning.

    Mulige sanksjoner kan blant annet være innføring av overtredelsesgebyr som ilegges på stedet. Det kan også være hensiktsmessig å se på hvordan andre land håndterer regler rundt dette, står det i pressemeldingen.

    – Jeg håper dette vil gi et tydelig signal til bransjen om at vi ikke skal ha hverken trafikkfarlig eller potensielt miljøfarlig smeltevann på våre veier, sier Nygård som påpeker at avrenning fra slik transport kan føre til trafikkfarlige vegforhold og være skadelig for miljøet.

Nyhetstips 03030

Er du der det skjer eller vet noe vi burde vite? Ta kontakt på 915 03030 eller 03030@nrk.no